Kouluruokaa kehittelevän kokin mukaan myös asenteilla on iso merkitys puhuttaessa kouluruoan maistuuvudesta.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin helmikuussa rovaniemeläisestä Jere Ollosesta, joka tympääntyi kouluruoan tasoon. 15-vuotias Jere alkoi julkaista somessa kuvia koulunsa tarjoamasta ruoasta ja asiasta nousi vilkas keskustelu.
Nuori rovaniemeläinen kertoi tällä viikolla MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa, miksi on nyt järjestämässä aiheen tiimoilta myös mielenosoitusta.
– Kaikki sai alkunsa siitä, kun ruoan huonolle laadulle ei olla tehty mitään, vaikka siitä on jo pitkään valitettu. Idea tällaisella tempauksella on, että saadaan oikeasti ääni kuuluviin, että muutkin kuin päättäjät saavat tietää [koulu]ruoan huonosta laadusta, Jere taustoitti.
Mitä mieltä muut nuoret ovat kouluruoasta ja miten asian käsittely etenee Rovaniemellä? Katso videolta Jere Ollosen haastattelu Viiden jälkeen -ohjelmassa. Juttu jatkuu videon alla.
2:50
Lue myös: Rovaniemeläisen Jeren, 15, kuvat kouluruoasta kohauttivat – ruokien joukosta löytyy yksi selkeä inhokki
Kouluruokakokki: Vanhempienkin asenteella iso merkitys
Viiden jälkeen -ohjelmassa nähtiin myös keittiömestari ja food designer Linnea Vihonen, joka suunnittelee työkseen elämyksiä ihmisille ruoan kautta.
Vihonen on mukana ruokapalveluyritys Compass Groupin projektissa, jonka tavoitteena on kehittää kouluruokaa. Vihonen muun muassa tuomaroi projektin yhteydessä toteutettavaa koulujen kokkien kisaa ja kehittelee itse uusia kouluruokia.
Vihosen mukaan asenteilla on iso merkitys, kun puhutaan kouluruoasta.
– Jos me saamme vaikka pelkästään sen korjattua, että miten esimerkiksi koulun jälkeen vanhemmat puhuvat lapsille kouluruoasta, Vihonen pohtii ratkaisuja.
Kouluruokaan kohdistuvien asenteiden muuttamisen lisäksi Vihonen huomauttaa, että kaikissa kouluissa ei ole edes keittiöitä, vaan ruoka kulkee oppilaitoksiin pitkän matkan.
– Lisäksi monin paikoin samaa ruokaa tarjotaan pikkuisista ekaluokkalaisesta yhdeksäsluokkalaisiin. Eli vähän kuin vauvan makuun ja melkein aikuisen makuun, ja niiden pitäisi sitten kohdata.
Maukkaampaa ruokaa koululaisille
Vihonen korostaa, että vaikka ensisijaisesti maun pitää kouluruossa olla kohdillaan, lautasannoksen pitäisi myös miellyttää silmää.
– Varsinkin niille lapsille sen pitää näyttää tosi herkulliselta, Vihonen toteaa.
Kyselyissä on käynyt ilmi, että lapset toivovat kouluruokaan enemmän makua ja mausteisuutta. Vihonen ei lähtisi tekemään esimerkiksi liian tulista ruokaa lapsille, mutta makua ruokaan saa muillakin keinoilla.
– Mielestäni kouluruoka on myös ruokakasvatusta, ja meidän pitää antaa koululaisille mahdollisuus maistaa voimakkaitakin makuja.