Vaikka luomuelintarvikkeiden myynti on kasvanut vähittäiskaupoissa koko 2010-luvun, hinta on edelleen monelle suomalaiselle suurin syy olla ostamatta luomuruokaa.
Hinta on edelleen suuri syy siihen, miksi kaikki suomalaiset eivät osta luomuruokaa. Noin puolet (52 %) suomalaisista ostaa luomuruokaa vain harvoin tai ei koskaan. Tämä selviää hävikkiruokaan erikoistuneen Matsmartin Kantar TNS:llä teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 500 suomalaista lokakuussa 2018.
Videolla keskustellaan ruokakauppojen tulevaisuudesta. Artikkeli jatkuu videon alla.
7:49
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hinnan ohella yleinen syy olla ostamatta luomuruokaa on sen koettu laatu verrattuna tavanomaiseen ruokaan. Osa vastaajista ei näe luomuruuan olevan laadukkaampaa.
Taustalla vanhentuneet mielikuvat?
Luomun tuotantoa ja kulutusta Suomessa edistävä Pro Luomu -yhteistyöorganisaatio arvioi viime lokakuussa, että suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan.
Luomuelintarvikkeiden myynti kotimaisessa vähittäiskaupoissa onkin kasvanut koko 2010-luvun ajan. Luomun myynti lisääntyi 13 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon.
– Luomutuotteiden myynti on hyvässä kasvussa ja on ilahduttavaa, että tarjonta kasvaa myös verkkokaupassa. Hinta merkittävänä luomuruuan ostamisen esteenä ei yllätä. Kuluttajien hintamielikuva luomusta saattaa olla vähän vanhentunut, sillä luomumyynnin kasvaessa luomun ja tavanomaisen ruuan hintaero on monissa tuoteryhmissä kaventunut, toteaa Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.
Lähde: Matsmart