Raisio-konserni tiedottaa uudistavansa legendaarisen Elovena-brändinsä ilmeen. 95-vuotias Elovena-tyttö vaihtaa asuaan ja tähtää nyt ulkomaille.
Kaurahiutalepakkauksista tuttu Elovena-tyttö ei ole enää entisensä. Raisio-konserni on päättänyt uudistaa tuotemerkin brändi-ilmeen ja vaaleista kutreistaan tuttu Elovena-tyttö muuttaa näin ollen hieman ulkomuotoaan. Tuttu sininen mekko jää Elovenan ylle, mutta kansallispuku poistuu.
Elovenan muutoksia vuosien varrelta:
• Elovena-tyttö on taiteilija Joel Viktor Räsäsen luoma vuonna 1925, jolloin hän voitti Karjalan Myllyn Elovena mainoskilpailun
• Vanhanajan peltirasiassakin ollut ulkoasu on peräisin 1950-luvun pakkauksesta. Ossi Saarelaisen piirtämä Elovena-neito on toiseksi vanhin versio Elovena-neidosta.
• Vuonna 1967 kuvittaja Aimo Virtasalo teki Elovena-tytölle kolmannen ulkoasuversion hienovaraisen modernisoinnin.
• Vuonna 1987 Phil Clements lisäsi Elovena-pakettiin auringon ja metsänreunan.
• Vuonna 2010 Elovena-tytön kädessä oleva sirppi poistettiin vientipakkauksista.
• Vuonna 2012 sirppi poistettiin kotimaan pakkauksista.
Uudistuksella pyritään Raision mukaan päivittämään visuaalista ilmettä myös kansainvälisille markkinoille sopivaksi. Elovena-pakkaukset vaihtuvat uuden ilmeen mukaisiksi asteittain helmikuusta 2020 alkaen.
– Pohjustimme kansallisen ikonibrändin uudistusta kolmella kuluttajatutkimuksella Suomessa ja ulkomailla, muun muassa Puolassa ja Ruotsissa. Tutkimuksiin osallistui yli 4000 kuluttajaa ja uusi Elovena-design sai heiltä hyvät arviot. Kuluttajat kokivat, että Elovena-tyttö sinisessä mekossa viestii vahvasti suomalaisuutta, luotettavuutta, luonnollisuutta ja ajassa elämistä, Raision markkinointijohtaja Mikko Lindqvist kertoo.
Raisio on vienyt kauratuotteita ulkomaille jo yli parinkymmenen vuoden ajan Nordic- ja Provena-brändeillä, mutta nyt Elovena on valittu kasvavan kansainvälisen kauraliiketoiminnan kärkibrändiksi. Provena-tuotteet muuttuvat Elovena Gluten free -tuotteiksi vuoden 2020 aikana.
– Uskomme, että Elovena-brändin vahva tarina kauran luonnollisesta terveellisyydestä ja suomalaisuudesta kantaa myös ulkomailla. Aloitamme Elovena Gluten free -tuotteiden viennin nykyisiltä markkinoiltamme ja teemme brändiä vähitellen tutuksi muun muassa Ruotsissa, Puolassa ja Venäjällä, kertoo Raision viljapohjaisten brändien kansainvälisestä markkinoinnista vastaava Jennifer Krook.
Tiesitkö tätä Elovenasta? Nimellä on merkitys
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi Elovena-nimen merkitystä? Kaurabrändin nimen taustalla on kahden nimen yhdistäminen
Elovena syntyi alun perin Viipurissa Karjalan Mylly Oy:ssä vuonna 1925. Elovena nimen alkuosa tulee yhtiön aiemmasta nimestä Myllyosakeyhtiö Elo ja loppuosa kauran tieteellisestä nimestä Avena sativa.
Lähde: Raisio