Suomalainen menestysresepti -ohjelman voittaja selvisi maanantaina esitetyssä finaalijaksossa Nelosella. Ensimmäisen tuotantokauden voittajasta muodostui hittituote kaupoissa, mutta miten käy tuoreelle voittajalle? Nouseeko uusi paistopistetuote kenties karjalanpiirakan haastajaksi?
Katso videolta kaikki Suomen menestyssresepti -ohjelman finalistit.
Rostenin leipomon Rostis on voittanut Suomalainen menestysresepti -kilpailun. Kilpailun voittaja ratkesi maanantaina esitetyssä finaalijaksossa Nelosella.
Suomalainen Menestysresepti on syksyllä 2018 käynnistynyt innovaatiokilpailu pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille. Kilpailun järjestivät S-ryhmän ruokakaupat kumppaninaan Foodwest Oy. Ensimmäisenä vuonna kilpailun voitti Leivon leipomon Boltsi-pyörykkä, josta muodostui hitti. Nyt voittajaksi kruunattiin. Rostenin leipomon Rostis-piirakka.
Finaalissa kisasivat Rostenin leipomon Rostiksen lisäksi Huonon äidin valmisruoka, Kuusamon kalan Kalalastu, Lapin Marian Villipesto sekä Elite Fitnessin Äidin patukka. Tuotekehitystä seurattiin Nelosella TV-ohjelmassa läpi kesän. Kilpailun palkintona on paikka S-ruokakauppojen hyllyllä sekä näyttävä tuki lanseerausmarkkinoinnissa. Kilpailun päätuomari ja TV-ohjelman juontaja Jyrki Sukulan mukaan taso oli tänä vuonna äärimmäisen korkea ja kaikki finalistituotteet ansaitsevat paikkansa kauppojen hyllyllä
– Itse rakastuin Rostikseen ensipuraisulla, vaikkakin suorastaan inhosin tuotteen työnimeä ”Finpanada”. Onneksi siitä luovuttiin! Nyt on jännä paikka: voiko uutuustuote haastaa karjalanpiirakan suosiossa? Rostenin leipomo teki huikeaa työtä tässä puolen vuoden aikana, Sukula kehuu.
Sukulan lisäksi kilpailun tuomareina toimivat ruokakirjailija ja radiojuontaja Anni Hautala, johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä, Finlaysonin Jukka Kurttila sekä Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
"Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka"
Voittajatuotteessa, Rostiksessa, palataan perusasioiden äärelle: kyseessä on piirakka ruiskuorella ja sen sisältä löytyy riisipuuro- ja munatäyte. Tuotteen takana on Katariina Vesterinen, joka työskentelee perinteikkään, 1930-luvulla perustetun turkulaisen Leipomo Rostenin tuotekehittäjänä. Aiemmin ravintola-alalla ja keittiömestarina työskennellyt Katariina aloitti työssään viime syksynä, ja sai tehtäväkseen kehittää yritykselle uudenlaisen paistopistetuotteen. Yrityksen johtoryhmä ehdotti empanadas-tyyppistä piirakkaa ja toivoi, että tuotteessa käytettäisiin ruista. Katariina otti toiveet talteen ja alkoi testata erilaisia versioita ja taikinoita kotikeittiössään.
Paras yhdistelmä löytyi, kun Katariina keksi lisätä ohuen ruiskuoren sisään karjalanpiirakasta tuttuja ainesosia: riisipuuroa ja munavoita. Televisio-ohjelman aikana nähtiin, kuinka kotikeittiössä syntynyt tuote saatiin maistumaan yhtä hyvältä myös tuotantolinjastolla tehtynä. Kuten Sukula mainitsi, tuotteen nimi oli vielä kilpailun alkuvaiheessa Finpanadas. Tuomareilta saatujen kommenttien perusteella nimi vaihtui ohjelman aikana Rostikseksi. Nimessä leipomon nimi yhdistyy leikkisästi englannin sanaan roasted (paahdettu).
Karjalaisten juurien kunnioittaminen on tärkeää sekä Katariinalle että Rostenin markkinointijohtajalle Veera Meltovaaralle, joka oli myös tiiviisti mukana Rostiksen tuotekehitysprojektissa
– Kokeilin ruiskuoren sisään kotikeittiössäni mitä hullumpia täytteitä kasviksista homejuustoon. Sitten tajusimme palata ajatuksissamme Suomeen ja asia oli sillä selvä: rapean ruiskuoren sisältä löytyy riisipuuroa ja maukas munatäyte. Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka täytteineen on nyt yhdessä rapean herkullisessa paketissa, iloitsee Rostenin leipomoa kilpailussa edustanut Katariina Vesterinen.
S-ryhmässä uskotaan: Boltsiakin isompi hitti
S-ryhmässä uskotaan Rostiksen jopa ylittävän viime vuoden voittajan Boltsin suorastaan hurjat myyntimäärät. S-ryhmästä kerrotaan paistopistetuotteiden suosion olleen viime vuosina kasvussa heijastellen muutenkin helppojen mukaanotettavien on the go -tuotteiden menekkiä. Rostis on helppo napata paistopisteeltä mukaan ja syödä missä vain.
– Näemme kaikissa finalisteissa hittipotentiaalia. Huonon äidin valmisruoka lähti liikkeelle asiakkaiden toiveista, jotka kisan aikana konkretisoituivat laadukkaiksi valmisruokatuotteiksi. Äidin patukka tuo uudenlaista kotoista fiilistä ja makua kasvavaan proteiinipatukkakategoriaan. Monikäyttöinen kalalastu kotimaisista järvikaloista on juuri sellainen helppokäyttöinen ja vastuullinen kalatuote, mitä kauppoihin on odotettu. Villipestossa taas on jopa vientipotentiaalia: tuttu pesto Suomen puhtaiden metsien nokkosesta ja kuusenkerkästä voisi olla kansainvälinen erikoisherkku, visioi päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.