Suomalaiset ostavat edelleen liikaa muovipusseja, tiedottaa kauppaketju Lidl.
Kerroimme MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla maaliskuussa K-ryhmän muovipussien käyttöön liittyvästä kyselytutkimuksesta. K-ryhmän myyntidatan mukaan muovikasseja ostavat eniten lapsiperheet. Datan toisessa päässä korostuvat sen sijaan eläkeläiset, jotka ostavat suhteessa vähiten muovikasseja verrattuna muihin asiakasryhmiin.
Kyselyn avoimissa vastauksissa korostui, että muovikassi valitaan muiden vaihtoehtojen sijaan, koska sitä voi käyttää roskapussina. Sama korostui myös muovikassin uudelleenkäytöstä kysyttäessä: selvästi suosituin vastaus oli käyttää muovikassia uudestaan roskapussina.
Lue myös: Ruokakaupan kassalta ei kannata ostaa muovikassia roskapussiksi: "Moni ei ehkä tule ajatelleeksi"
Kaupan muovipussi roskapussina ei ole ekoteko
Nyt myös Lidl nostaa esiin suomalaisten muovipussirutiineja. Lidl kysyi asiakkailtaan syitä muovikassien käytölle ja selvitti heidän tietämystänsä muovikasseista. Suurimmalle osalle tuli yllätyksenä, että kassalta yksittäin myytävä muovipussi sisältää jopa viisi kertaa enemmän muovia kuin rullasta myytävä.
Ympäristöministeriön ja Kaupan liiton sopimuksne mukaan vuoden 2025 loppuun mennessä tulisi muovikasseja käyttää alle 40 vuodessa kansalaista kohti. Lidlin mukaan suomalaiset käyttivät 64 muovikassia vuonna 2022, eli tavoitteeseen on vielä matkaa.
– Syyt muovikassin ostolle ovat hyvin käytännölliset ja inhimilliset, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula tiedotteessa.
Yleisesti myös ajatellaan, että kaupasta ostettu muovikassi, joka käytetään roskapussina, on ekoteko. K-ryhmästä muistutettiin jo aiemmin, ettei asia ole suinkaan näin. Samaa muistutetaan nyt myös Lidlistä.
– Kassalta yksittäin myytävät muovikassit sisältävät viisi kertaa enemmän muovia kuin rullassa myytävät. Tämä on monelle yllätys – Instagram-kyselyssämme 64 prosenttia ei ollut tiennyt tätä. Rullana myytävä muovikassi on siis kevyempi vaihtoehto, ja se on kevyempi myös kukkarolle.
Lue myös: Näin kurkun säilyvyys paranee jopa kolminkertaiseksi
Muistutuksia myymälöissä ja muovipusseissa
Lidlissä pyritään nyt vaikuttamaan niihin tekijöihin, jotka saavat asiakkaan tarttumaan kassalla muovikassiin. Ketjun myymälöihin on laitettu muistutukset, jotta asiakkaat ottaisivat oman kassin mukaan kauppareissuille. Tämä kannustaa Lidlin mukaan siihen, että asiakas voi esimerkiksi käydä vielä hakemassa oman kassin autosta.
– Muovikassissamme taas on teksti, joka muistuttaa sen uusiokäytöstä sekä kannustaa käyttämään kestokassia. Kauppareissun jälkeen muovikassin voikin taitella jo valmiiksi takin taskuun, niin seuraavalla ostoskerralla on oma kassi mukana, Puurula vinkkaa.
Lidlin muovipussikysely toteutettiin ketjun Facebook-tilillä viikolla 20 ja siihen vastasi noin 4500 käyttäjää. Instagram-kysely toteutettiin myös viikolla 20 ja kysymyksiin vastasi vajaa 4000 käyttäjää.