Useat kauppaketjut ottivat vuodenvaihteen jälkeen käyttöön maksulliset muovikassit. Se on osassa kaupoissa laskenut muovikassien kulutusta merkittävästi. Myös kestokasseja ostetaan yhä enemmän.
Suomessa muovikassien käyttöä halutaan vähentää, taustalla painetta luo myös EU-direktiivi, jolla pyritään saamaan Euroopan laajuisesti muovikassien kulutus laskuun. Helsingin keskustan Sokoksella muovikassista on joutunut maksamaan vuoden alusta lähtien, maksullisuus näkyy myös muovikassien menekissä.
– Aikaisemmin noin 90 prosenttia otti sen muovikassin mukaan, niin nyt arviolta noin 30 prosenttia ostaa muovikassin mukaan meillä Sokos Helsingissä, kertoo tavaratalon johtaja Anna Vahteri.
Kaikkien Sokos-kauppojen muovikassien menekki on laskenut 30 prosentilla.
Ruokakaupan puolella pieniä muovipusseja, eli hedelmä- ja vihannesosastolta tuttuja kahisevia pikkupusseja, menee yhä vähemmän.
– Meillä se näkyy lähinnä hevi-pussien käytössä kassalla. Aikaisemmin annoimme niitä kaikille asiakkaille ja pussit olivat vapaasti otettavissa, mutta nyt kun niitä ei enää anneta, niiden menekki on laskenut viidesosaan, kertoo Esa Kiiskinen, K-Citymarket Sellon kauppias.
Kuluttajat voisivat myös vähentää pikkupussien käyttöä miettimällä, mitä tuotteita niihin haluaa pakata.
– On paljon hedelmiä ja vihanneksia, jotka eivät tarvitse muovipussia ympärilleen, että ei muuta kuin hintalappu kylkeen ja ostoskärryyn, sanoo Kiiskinen.
Yllättäen ruokakaupan puolella muovikassien kulutus on säilynyt lähes ennallaan. Kassalla kuluttaja tekee kuitenkin tietoisen päätöksen siitä, minkä muovikassin valitsee.
– Meillä on yksi muovikassi, joka tehdään kotitalouden kierrätysjätteistä, sen menekki on kasvanut lähes puoleen, että aika hyvin asiakkaat ovat tietoisia ympäristöystävällisyydestä, sanoo Kiiskinen.
Kestokassien myynti kasvanut
K-ruokakauppojen tavoitteena on vähentää muovikassien osuus vuoteen 2025 mennessä kymmeneen prosenttiin.
Kauppias arvelee, että muovikassien tasaisella menekillä on inhimillinen syy.
– Kestokasseja ostetaan ja ajatellaan että sitä käytetään, mutta aina kun lähdetään ostoksille niin se unohtuu kotiin.
Myös Sokos-ketjulla on tarjolla erilaisia kestokasseja ja tarjonta on kasvamassa. Viime vuonna S-ryhmän kestokassien myynnin kasvu oli 30 prosenttia.
– Koko ajan pyritään löytämään uusia vaihtoehtoja. Mutta olen huomannut, että monella on se oma kestokassi laukussa tai aikaisemmin ostettu muovikassi. Kyllä asiakkaiden tietoisuus tästä asiasta on kasvanut, sanoo Vahteri.
Ja vaikka kassalla sitten valitsisi muovikassin, sen ympäristökuormitus vähenee kun sitä käyttää usemman kerran.