Joissain amerikkalaisravintoloissa on otettu käyttöön niin sanottu koronalisä. Ravintolalaskuihin lisätään nyt pieni lisäsumma, koska koronakriisi on nostanut raaka-aineiden hintoja Yhdysvalloissa. Kaikki eivät kuitenkaan ole ratkaisuun tyytyväisiä, kertoo NBC:n Today.com.
Videolla kerrotaan, mikä on tämänhetkinen tilanne Suomen ravintoloiden avautumisen suhteen.
Koronakriisi on vaikuttanut ravintola-alaan suuresti maailmanlaajuisesti. Kerroimme viime viikolla, että esimerkiksi maailman parhaaksikin valittu newyorkilainen Michelin-ravintola ei välttämättä enää avaa oviaan poikkeusajan jälkeen. Suomessa sen sijaan kiistellään edelleen ravintola-alan tuista ja ravintoloiden asteittaisesta avaamisesta.
Yhdysvalloissa joissain osavaltioissa ravintolat ovat jo avautuneet uusien turvallisuus- ja hygieniasäännösten kera, mutta toiminta on vielä kaukana normaalista. Maailmanlaajuinen koronakriisi on vaikuttanut myös raaka-aineiden saatavuuteen ja hintoihin. Niinpä osa ravintoloista on ottanut käyttöön laskutuksessa niin sanotun covid-19-lisän. Näin on toiminut esimerkiksi Missourissa sijaitseva Kiko Japanese Steakhouse & Sushi Lounge. Koronalisä ei kuitenkaan ole miellyttänyt kaikkia, vaan siitä on käyty kiivaita keskusteluja sosiaalisessa mediassa.
Jos kuva ei näy, katso se täältä.
– Anteeksi mikä? Koronalisä? Twitterissä ihmeteltiin.
– Naurettavaa, toinen jatkoi keskusteluun.
Twitter-käyttäjä Kristi oli sitä mieltä, että pieni ekstramaksu on täysin ok, jos siitä vain kerrotaan etukäteen.
Jos kuva ei näy, katso se täältä.
– Maksan ilomielin ekstraa tarjoilijalle, mutta et voi lätkäistä lisämaksua, jos et kerro siitä etukäteen. Minulla on vallitsevassa tilanteessa ollut töitä, mutta palkkaani on alennettu. Pitäisikö minunkin lisätä asiakkaideni laskuihin ekstramaksu, jotta saan omat laskuni maksettua?
Koronalisästä luovuttiin uhkailun vuoksi
Ravintolan omistaja kertoo NBC:lle, että 5 prosentin ekstramaksu päätettiin ottaa käyttöön toukokuun alussa, kun lihan, merenelävien ja vihannesten kustannukset nousivat.
– Ajattelimme, että voisimme säätää lisämaksua viikottain sen mukaan kuinka raaka-aineiden hinnat muuttuvat sen sijaan, että nostaisimme pysyvästi hintoja ruokalistalla. Tarkoitus oli myös poistaa lisämaksu heti, kun hinnat palaavat normaaleiksi, ravintoloitsija Bill Yuzar kertoo.
Missourissa ravintolat ovat saaneet luvan avata ovensa 25 prosentin asiakaskapasiteetilla. Yuzar päätti kuitenkin jatkaa ravintolansa toimintaa ainoastaan take awayna toistaiseksi.
Moni asiakkaista on Yuzarin mukaan ollut hyvin ymmärtäväinen lisämaksun suhteen, mutta yhden laajalle levinneen negatiivisen Twitter-päivityksen vuoksi ravintolalle on nyt satanut valituksia ja palautetta – myös ihmisiltä eri osavaltioista. Niinpä ravintolassa päätettiin lopulta luopua lisämaksusta ja korotettiin ruokien hintoja suoraan ruokalistaan.
– Kestämme kyllä häirinnän sosiaalisessa mediassa, mutta kun ihmisten käytös muuttuu rumaksi henkilökuntaamme kohtaan ravintolassa, se todella haittaa meitä. Tämän vuoksi päätimme mieluummin kestää uusien ruokalistojen painamisen kustannuksen. Palaamme normaalihintoihin, kun raaka-aineiden hinnat normalisoituvat
Lue myös: Viinilehti: Vuoden 2020 paras roseeviini on tässä – roseiden kuningatar on 9 euron löytö!
Lähde: NBC