Luulliset lihat löysivät kuluneena kesänä tiensä suomalaisten grilleihin.
HKScanin mukaan luullisten lihojen suosio kasvoi noin 40 prosenttia edelliskesästä.
– Luullisten lihatuotteiden suosion kasvu jatkui ja jopa kiihtyi edellisvuodesta. Broilerin puolella kasvua oli mehevissä paistileikkeissä ja makkaroissa lihaisissa erikoismakkaroissa – näitä kaikkia yhdistää maku ja herkuttelu. Broilerissa maustamattomien tuotteiden suosio kasvoi, eli haluttiin maustaa itse. Lihassa pieneen kasvuun palasivat marinoidut ja valmiiksi maustetut tuotteet, HKScan Finlandin markkinointijohtaja Mikko Järvinen kertoo.
Helppouden vuoksi grilliin valitaan myös valmiiksi kypsennettyjä tuotteita.
– Luullisten tuotteiden suosio yllätti. Muutokset ruuanlaitto- ja grillaustottumuksissa ovat vuosien välillä pieniä, mutta luullisten lihojen suosion kasvu on erittäin kova. Tämä näkyy myös kypsien lihojen kasvuna. Vain kuumennusta ja pintagrillausta vaativat tuotteet, kuten ribsit ja kylkituotteet, ovat kuluttajalle helppouden vuoksi mieluisia valintoja, Atrian tiedottaja Marja Latvatalo kertoo.
– Broilerin kulutus on kasvanut voimakkaimmin, mutta myös sika ja nauta ovat pitäneet pintansa. Täytyy muistaa, että TNS Gallupin kyselyn mukaan lihan kulutus on kasvanut tämän vuoden aikana 4 prosenttia, hän jatkaa.
Samalla, kun luullisten lihatuotteiden suosio on kovassa kasvussa, on toisten tuotteiden suosio hiipunut.
– Perinteisten marinoitujen tai paneroitujen raakojen jauhelihapihvien suosio on hiipunut vuosi vuodelta. Toisaalta esimerkiksi itse tehtyjen hampurilaispihvien tekeminen on in, Latvatalo toteaa.