Lihatalo HK Scan tiedotti keskiviikkona kesän grilliuutuustuotteistaan. Samalla virtuaalisessa lehdistötilaisuudessa käytiin läpi grillauksen historiaa sekä tilastoja esimerkiki makkaransyönnin osalta.
Makkara on suomalaisille edelleen tärkein grilliherkku. HK Scanin virtuaalisessa lehdistötilaisuudessa selvisi keskiviikkona, että suomalaiset ahmivat keskimäärin peräti seitsemän makkarapakettia vuodessa henkeä kohden. Yhteensä makkaraa erityisesti kesäisin valtavat määrät.
– Kesäjaksolla eli touko-elokuussa myydään 52 prosenttia vuoden grillimakkaroista. Kesällä syödään yli 21 miljoonaa kiloa makkaraa ja se on aika paljon se. Suurin myyntikuukausi on kesäkuu eli juhannus luonnollisesti tekee sinne roiman piikin, kertoo HK:n lihavalmisteista vastaava Marika Rikkonen.
Koronakriisi näkyy myynneissä
Eteläisen Suomen poikkeuksellisen leuto talvi sekä suomalaisten kotoilun moninkertaistuminen kevään koronakriisissä on myös näykynyt lihatehtaalla.
HK:n Suomen markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Anne Terimo kertoo, että grillikausi on moninpaikoin käytännössä jatkunut ympäri vuoden.
– Lisäksi vallitseva poikkeustila on lisännyt kaikkien perustuotteiden kysyntää ja siinä mielessä aikaistanut grillikauden aloitusta. Etenkin viikonloppuna, kun oli hyvä sää, niin huomasimme selkeän piikin kysynnässä.
Terimon mukaan niin sanottuja heavy-grillaajia eli ympäri vuoden grillaavia on suomalaisista grillaajista noin 10 prosenttia.
Kabanossista tulee nyt hoikka versio
Makkarabuumi iski Suomeen alun perin toden teolla 1970-luvulla. Siihen asti makkaroita oli pakattu käsin, mutta vakuumilaitteiston yleistyessä lisääntyi myös kauppojen makkaravalikoima. Vuonna 1967 HK lanseerasi ensimmäistä kertaa Camping -sarjansa ja vuonna 1976 Kabanossi-makkarat. Niistä kasvoi nopeasti lihatalon suurimmat makkarabrändit ja samalla grillauskulttuuri alkoi kehittyä voimakkaasti.
– Vasta 1990-luvun puolella alkoi ilottelu makumaailmoilla ja kehiteltiin maustettuja makkaroita, kuten juustomakkaraa. Sitten 2000-luvulla tulivat lihaisat makkarat ja tapahtui grillauksen kasvuräjähdys, Marika Rikkonen kertaa makkarabuumin historiaa.
Tänä vuonna HK vastaa trendeihin tuomalla markkinoille uuden, hoikemman Kabanossi-makkaran. Klassikkomakkaran rinnalle tuodaan siis kuluttajien toiveesta ohuempi versio,
– Olemme saaneet paljon palautetta toisen tuotesarjan hoikista makkaroista ja samaa konseptia on toivottu myös Kabanosseihin. Näitä toivovat erityisesti lapsiperheet. Ohuemmilla makkaroilla on myös hyvä grillautuvuus.
Sekä HK:n Kabanossi- että Camping-makkarat nousevat vuosittain Suomen myydyimpien makkaroiden listalle. Suomen myydyimmän grillimakkaran titteliä piti kuitenkin ainakin vielä viime vuonna Atrian Hiillos. Myös esimerkiksi Atrian Wilhelm- ja Kivikylän Huiluntuhti -makkarat nousevat myydyimpien makkaroiden joukkoon.