Mitä suomalaiset shoppailevat ympäri vuorokauden auki olevista ruokakaupoista eri kellonaikoina? S-ryhmän myyntidata paljastaa.
Videolla: Tiesitkö? Näin saat kaupan hedelmäpussin auki todella helposti
Suomalaiset himoitsevat nyt ruokakaupoista muun muassa elämyksellisyyttä, asioinnin helppoutta, hyvinvointituotteita, laadukasta valmisruokaa sekä eritoten sushia. Ruokakauppojen kovimpia trendejä käytiin läpi marraskuussa sekä K-ryhmän että S-ryhmän trendikatsaustilaisuuksissa.
Lue lisää: S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"
Ruokakaupassa asioiminen on myös mullistunut viimeisten vuosien aikana melkoisesti. Korona-aika kiihdytti erityisesti verkkokauppaostamista. Lisäksi monet ruokakaupat ovat nykyisin auki ympäri vuorokauden, jolloin ostoksille voi lähteä vaikkapa keskellä yötä.
Ikäihmiset shoppailevat aamuisin täytepitkoja, yöllä omat hittituotteensa
S-ryhmän mukaan 24/7-ostamisen trendi ja ruoan ostaminen yöaikaan on yhä suositumpaa ja myymälöiden aukioloajat jatkavat laajenemistaan. Suosituin aika tehdä verkkokauppaostoksia on sen sijaan kello 18–22 välisenä aikana.
S-ryhmän myyntidata paljastaa, millaiset tuotteet korostuvat suomalaisten ostoskoreissa eri kellonaikoina. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo, että aamun ja aamupäivän ostoskorit paljastavat ostoksilla käyvän erityisesti vanhempaa polvea.
– Esimerkiksi täytepitkoja ostetaan aamuisin enemmän. Ne korostuvat vanhemmilla ikäryhmillä ostoskoreissa. He asioivat ruokakaupoissa yleensä aamupäivän puolella.
Aamuisin suomalaisten ostoskoreihin sujahtaa myös muun muassa riisipiirakoita ja muita kahvileipiä sekä välipaloja. Aamupäivällä ja keskipäivällä tuoreen kalan suosio on myös huipussaan.
– Kalassa tuoreus on ykköskriteeri. Sitä halutaan ostaa sen saman päivän ruoaksi, Oksa perustelee kalan aamuista suosiota.
Iltapäivällä ruokakaupasta haetaan selkeästi päivän ruokia, sillä erityisesti texmexin suosio näkyy myyntidatassa. Iltaa kohden kasvaa sekä sipsien että irtokarkkien suosio. Mitä myöhäisemmäksi kellonaika muuttuu, sitä energiapitoisempaa ruokaa näyttää ostoskoreihin päätyvän.
– Puolenyön jälkeen myyvät energiajuomat ja pakastepizzat. Yötyöläiset hakevat piristystä. Pikkutunneilla ostetaan myös välipaloja, erityisesti mikrossa lämmitettävää yöpalaa.
Myyntidata paljastaa eri kellonaikojen ostoshitit
Tässä esimerkkejä tuotteista, jotka kasvattavat suhteellista myyntiään erityisesti kyseisinä kellonaikoina.
Aikaväli | Tuotteet |
06–09 | Välipalat ja kahvileivät |
09–12 | Tuore kala ja täytepitkot |
12–15 | Tuore kala ja kahvileivät |
15–18 | Texmex ja lager-olut |
18–21 | Sipsit ja irtokarkit |
21–00 | Pakastepizzat ja sipsit |
00–03 | Energiajuomat ja pakastepizzat |
03–06 | Energiajuomat ja välipalat |