Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Söitkö sinäkin? K-ryhmä paljastaa pitkän kuuman kesän hittituotteet – yksi superyllättäjä!

shutterstock_1490982803
Tuoreet vihannekset maistuvat helteillä. Kuvituskuva.Copyright (c) 2019 goffkein.pro/Shutterstock. No use without permission.
Julkaistu 26.07.2021 10:19

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Pitkään jatkuneet helteet ovat muuttaneet suomalaisten ostoskoreja, selviää K-ryhmän myyntidatasta.

Helle saa himoitsemaan raikasta ja vaivatonta syötävää. Jäätelöiden ja virvoitusjuomien lisäksi kauppansa ovat tehneet etenkin marjat, kotimaiset kirsikkatomaatit, salaatit ja valmisruoat.

Yksi kesän hittituotteista on kotimainen mansikka, jonka myynti kasvoi K-ryhmän kaupoissa huikeat 85 prosenttia. Herkun suosiota on siivittänyt tänä vuonna aikainen satokausi. Myös vadelmat ovat kasvattaneet myyntiään. Hedelmien osalta kesän yllättäjiä ovat luumu, klementiinit ja satsumat.

Varsinaisiksi ostoskorien superyllättäjiksi ovat nousseet erilaiset vitamiinit ja urheiluvalmisteet, K-ryhmästä kerrotaan. Myyntipiikin syynä saattaa olla halu varmistaa monipuolinen ravinnonsaanti myös kesäkuumalla, jolloin syödään kevyemmin ja hikoillaan enemmän.

Helteillä myyvät myös viilentävät smoothiet, kerta-annosmehut, nektarit ja tuorepuristetut mehut. Yllätyksenä ei tule se, että kuuma jakso on siivittänyt jäätelöiden ja virvoitusjuomien myynnin niin huimaan kasvuun, että kaupoissa on paikoittain ollut tuotepuutteita.

S-ryhmästä kerrottiin heinäkuun alussa, että sen ruokakaupoissa tehtiin kesäkuussa kaikkien aikojen ennätys jäätelön myynnissä. Myös pehmytjäätelö on ollut tänä kesänä niin kysyttyä, että pehmismassa pääsi loppumaan koko Suomesta.

Lue myös: Oletko maistanut? Tästä suklaapatukasta tuli heti hitti ruokakaupoissa – S-ryhmä paljastaa myydyimmät uutuusherkut

Vaivattomuus houkuttelee kuumalla säällä

Helteillä jaksaminen on koetuksella eikä energiaa välttämättä löydy ruoanlaittoon ja keittiössä hikoiluun.

Helleajan myyntidata osoittaa, että K-ryhmän kaupoissa asioineet suomalaiset ovat suosineet valmisruokia kesäkuumalla. Esimerkiksi salaattiateriat, keitot, kylmät leivät, mikroateriat ja pakastepizzat ovat tehneet kauppansa.

Vaivattomuus näkyy myös jalostettujen salaattien, kaalien sekä juuresten myynnin kasvuna. Helppous näkyy myös grillaamisessa, sillä esimerkiksi peruna- ja kasvislisukkeiden sekä kastikkeiden myynti on kehittynyt hyvin, K-ryhmästä kerrotaan.

Grilliin erikoisempiakin makuja

Suomalaisten grillimaku näyttää tänä kesänä muuttuneen hieman kokeilevammaksi, vaikka myydyimpiä tuotteita ovatkin perinteiset broilerin, porsaan ja naudan pihvit sekä fileet.

– Samanaikaisesti esimerkiksi ribsien myynti kehittyy tasaisesti. Myös erikoisemmat tuotteet kuten naudan picanha ja petit tender sekä naudan ja porsaan sashlik-lihat ja vartaat kiinnostavat tänä kesänä kuluttajia. Yhä useampi grillaa myös katkarapuja ja äyriäisiä, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö kertoo tiedotteessa.

Entistä useampi valitsee grillittavaksi myös kasvipohjaisia vaihtoehtoja, kuten vegemakkaroita ja erilaisia kasvispihvejä.

Sama trendi havaittiin S-ryhmän Prismoissa jo keväällä. Suomalaiset grillaavat uusien kasvipohjaisten grillituotteiden lisäksi yhä useammin vihanneksia, kuten kesäkurpitsaa, munakoisoa ja erilaisia hedelmiä.

Lue myös: Kari Aihinen paljastaa, miten sipuli kannattaa oikeasti pilkkoa – unohda yksi apuväline: "Älkää käyttäkö"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

0:58img

Lähde: K-ryhmä

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa