K-ryhmä selvitti K-ruokakauppojen myyntidatan avulla, miten viime vuonna ennustetut trendit ovat toteutuneet vuonna 2017. Ennustetuista trendeistä selkeimmin kasvoivat kasviproteiinit, erilaiset kauratuotteet ja marjat.
Vuosi sitten tehdyssä K:n Ruokailmiöt 2017 -tutkimuksessa näkynyt kasvisten ja uusien kasviproteiinien käytön lisääminen pysyi kasvussa vuonna 2017, kertoo K-ryhmä tiedotteessaan.
Nyhtökauran ja muiden vastaavien kasviproteiinien myynninkehitys on ollut huikeaa: vuoden 2017 aikana kasvua on ollut jopa 159 prosenttia. Syksyn aikana kehitys on kuitenkin alkanut tasaantua ja ensi vuosi kertoo, mihin tasolle näiden tuotteiden kysyntä vakiintuu.
Gluteenittomien, vegaanisten ja kasvipohjaistenvaihtoehtojen tarjonta on vuoden aikana kasvanut useissa tuoteryhmissä. Myös kauran kasvua ennustettiin useissa tuoteryhmissä, esimerkiksi kasvipohjaisista juomista voimakkaimmin kasvussa ovat olleet juuri kaurapohjaiset juomat.
Vuoden 2017 nousijoita:
Nyhtökaura ja muut vastaavat lihankorvikkeet +159 %
Erilaiset kauratuotteet, esimerkiksi kaurajuomat +46 %
Marjat +27 %
Gluteenittomat tuotteet +20 %
Siemenet +16 %
Avokado +16 %
Bataatti alkuvuoden sesongissa +16 %
Tuore kala +7 %
Välipalakeksit ja -patukat +7 %
Luomutuotteet +11 %
– Kasvisten ohella moni vaihtaa punaisen lihan entistä useammin kalaan. Tuoreen kalan myynti on tänä vuonna kasvanut K-ruokakaupoissa seitsemän prosenttia. Lohi on edelleen myydyin kala, mutta ostoskoriin päätyy entistä useammin myös muu kalalaji. Esimerkiksi savustamisen trendi lisäsi kesällä kokonaisten luonnonkalojen käyttöä, kertoo tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Harri Hovi.
Marjat, avokado ja bataatti nousussa – lehtikaali laskussa
Vuosi sitten tehdyssä tutkimuksessa yli puolet suomalaisista, 51 prosenttia, ennusti ostavansa vuonna 2017 enemmän marjoja. Suuri osa aikoi myös ostaa vielä nykyistä enemmän bataattia (42 prosenttia) ja avokadoa (34 prosenttia). Kaikissa näissä tuoteryhmissä ennuste on toteutunut: marjojen myynninkehitys on ollut 27 prosenttia, bataattia myytiin alkuvuoden sesongissa 16 prosenttia edellisvuotta enemmän. Avokadon myynti on kasvanut edelleen, 16 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, vaikkakin sen osalta kehitys ei ole ollut tänä vuonna yhtä voimakasta kuin esimerkiksi vuonna 2016.
– Marjat ja valmiiksi pilkotut hedelmät annosrasioissa on trendi, joka on Euroopassa ollut jo pitkään nähtävissä. Ensi vuonna se voisi olla vihdoin rantautumassa Suomeen, kun helposti mukaan otettavien ja terveellisten välipalojenkin suosio on samanaikaisesti kasvussa, kertoo hedelmistä ja vihanneksista vastaava osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman.
Viimevuosien hittituotteen, lehtikaalin suosio sen sijaan on kääntymässä laskuun. Maitotuotteissa aiemmin proteiinin lähteenä käytetyt ja rajusti suosiotaan kasvattaneet rahka ja raejuusto ovat vuoden aikana väistyneet uutena buumina tulleiden proteiinivanukkaiden tieltä.
Mitä uutta vuonna 2018?
K-ryhmän asiantuntijoiden arvion mukaan esimerkiksi seuraavat trendit kasvattavat suosiotaan ensi vuonna:
Kokonaisvaltainen hyvinvointi. Ruokavalinnoissa mietitään entistä tarkemmin vaikutusta omaan kehoon. Esimerkiksi aivojen tai suoliston hyvinvointia tukevat ruoat tai rauhoittava ruoka yleistyvät. Hyvinvointia tavoitellaan luonnollisista raaka-aineista kuten luomukananmunista ja marjoista.
Satokausiajattelu uudelle tasolle. Asiakkaiden tietoisuus hedelmä- ja vihanneslajikkeista (esimerkiksi sitrus-, rypäle ja omenalajikkeet) kasvaa ja kokeilunhalu lisääntyy.
Ruokaisammat välipalat. Helposti mukaan otettavat ruokaisat juomat ja keitot yleistyvät. Välipalapatukoista myös suolaisia versioita.
Naposteltavat hyönteistuotteet. Hyönteisruoka tarjoaa uuden ja kiinnostavan vaihtoehtoisen proteiininlähteen ruokalautaselle. Proteiinipitoisuuden lisäksi hyönteisissä on hyvä rasvahappokoostumus ja runsaasti rautaa. Ensimmäiset hyönteistuotteet ja niiden suosio punnitaan vuonna 2018.
Lähde: K-ryhmä