Pro Luomu ry:n mukaan tänä pääsiäisenä erityisesti luomukaritsan ja luomukananmunien kysyntä on poikkeuksellisen kovaa.
Pääsiäinen on perinteisesti luomukaritsan ja luomukananmunien sesonkia. Pro Luomu ry:n mukaan vallitseva poikkeustilanne lisää kysyntää entisestään, kun pääsiäinen vietetään kotona ja ruoanlaittoon halutaan panostaa. Ammattikeittiöistä vapautuvaa tavaraa kohdistetaan nyt kuluttajakysyntään.
Lihatukku Harri Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen kertoo, että luomukaritsan myynnissä on jo alkuvuonna ollut selvää kasvua, lisäksi pääsiäinen on karitsan pääsesonki.
– Yleensä jätämme jonkin verran varastoa, mutta nyt menee ihan kaikki, Pasi Tamminen kertoo.
Suurin osa Tammisen luomukaritsasta myydään pakasteena, koska tuorelihalla ei ole tällä hetkellä ympärivuotista saatavuutta. Suurin tuoteryhmä on luomukaritsan jauheliha. Sen menekki on kasvanut voimakkaasti alkuvuonna.
– Tällä hetkellä pystymme vastaamaan jauhelihan nousseeseen kysyntään hyvin. Sitä on helpompi tehdä lisää kuin paistia ja fileetä, kertoo Pasi Tamminen.
Tamminen arvioi, että poikkeustilanne saa kuluttajat pohtimaan valintojaan entistä syvällisemmin.
– Ihmiset ovat kiinnostuneempia siitä, mitä syövät ja arvot korostuvat. Kotimaisen luomun arvo on ihan uudessa mittakaavassa: paikallisuus korostuu ja siinä yhdistyy niin moni hyvä asia, Pasi Tamminen sanoo.
Myös luomumunien myynti kasvanut
Myös luomukananmunien volyymi on noussut alkuvuonna verrattuna viime vuoden vastavaan, kertoo Kultamuna-brändistä tunnetun Dava Foods Finland Oy:n myyntijohtaja Ilkka Tirkkonen.
Koronatilanteen aikana kysyntä on kasvanut merkittävästi ja myös pääsiäisen kysyntäpiikkiin on varauduttu.
– Nyt on kuitenkin niin poikkeuksellinen tilanne, että kuluttajien käyttäytymistä ei voi ennustaa. Kaupassa käydään ehkä harvemmin, keskiostos on suurempi ja kotiinkuljetus suositumpaa, Ilkka Tirkkonen sanoo.
Dava Foodsin ammattilaiskeittiöiden ylijäämä kohdistetaan kuluttajamarkkinoille. Sillä pystytään vastaamaan kysynnän kasvuun. Ilkka Tirkkonen arvioi, että paikallisia puutteita luomukananmunista voi pääsiäissesonkina tulla, mutta yleisesti ottaen niitä riittää kaikille.
Poikkeustilanne näkyy ruokakaupoissa
Pääsiäinen tulee olemaan poikkeuksellinen päivittäistavarakaupalle, kun kuluttajat viettävät sitä kotona. Sesongin suosikkien luomukaritsan ja luomukananmunien myynti on kasvanut jo alkuvuonna ja pääsiäiselle povataan lisääntyvää kysyntää.
SOK:n ryhmäpäällikkö Sari Miettusen mukaan kotimaisen luomukaritsan myynti on S-ryhmällä alkuvuonna noussut pakasteissa noin 15 prosenttia ja jauhelihatuotteissa liki 40 prosenttia. Osiltaan myynnin kasvua selittää se, että luomukaritsan jauhelihaa on mennyt aikaisempaa useampiin myymälöihin tarjolle. Kananmunien myynti on ollut noin 20 prosenttia suurempaa kuin yleensä, eli kananmunien kuluttajakysyntä kokonaisuudessaan on kasvanut vallitsevan poikkeustilanteen myötä.
– Olemme pyrkineet varautumaan menekin kasvuun ja luomumunia pitäisi kyllä riittää kaikille, Sari Miettunen sanoo.
Myös Keskolla luomukananmunien ja luomukaritsan myynti on kasvanut alkuvuonna, samoin muun luomulihan.
– Luomutuoteryhmistä kovimmat kasvut ovat kananmunissa, jauhoissa ja hiutaleissa sekä maitovalmisteissa. Yksittäisistä tuotteista esimerkiksi luomuvoissa on kova kehitys, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.
Lue myös: Nyt on helppo! Katin mahtavaa Kinderkakkua on kokeiltava: "Helppotekoinen suklaakakku, joka valmistuu nopeasti"
Lähde: Pro Luomu ry