Alko tiedottaa elokuun myynneistään ja paljastaa, millaiset juomat menevät nyt suomalaisille kaupaksi.
Alkosta myytiin elokuussa juomia 4,5 prosenttia vähemmän edellisvuoden elokuuhun verrattuna. Myynti laski edellisvuodesta 0,3 miljoonaa litraa.
Laskua nähtiin melkein kaikissa tuoteryhmissä: panimotuotteiden litramyynti laski 2,7 prosenttia, viinien 4,9 prosenttia ja väkevien 4,5 prosenttia. Viinien myynneissä nähtiin kuitenkin hajontaa, sillä punaviinien litramyynti laski 14,1 prosenttia, kun esimerkiksi roseeviinien myynti kasvoi 12,5 prosenttia.
Lue myös: Sampsa osti viiniä Alkosta – kotona paljastui ikävä yllätys: "Kaatui välittömästi viemäriin sisältö"
"Alkoholittomia ei haeta ainoastaan limun korvikkeena tervetuliaismaljaan"
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu alkoholittomien juomien suosion kasvusta, ja niiden voittokulku jatkui Alkossa myös elokuussa. Alkoholittomat juomat kasvattivat suosiotaan 8,2 prosentilla.
Alkon tuoteviestintäpäällikkö, master of wine Taina Vilkuna kertoo tiedotteessa, että alkoholittomuuden trendiin ovat tarttuneet hyvin erilaiset kuluttajat. Suunnannäyttäjinä ovat Vilkunan havaintojen mukaan nuoret.
– Alkoholittomia ei haeta ainoastaan limun korvikkeena tervetuliaismaljaan, vaan niistä haetaan vakavasti otettavaa makumaailmoiden yhdistäjää myös ruokapöytään tai seurustelujuomaksi, Vilkuna sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Tässä on Suomen paras olut: "Ylistykselle ei ollut tulla loppua, kun tuomaristo sen makuun kerran pääsi"
Saksa haastaa Chilen valkoviineissä
Viinien myynneissä on sen sijaan havaittavissa jälleen trendien muuttuminen. Elokuussa säällä oli tosin paljon vaikutusta siihen, mitä suomalaiset joivat: lämpimällä ilmalla maistui tuhtien punaviinien sijaan raikkaat kuohuvat, valkoviinit ja roseet.
– Italian kuohuviinit – etunenässä proseccot – olivat kuplivissa elokuun suosikkeja, samoin italialaiset roseet. Valkoviineissä puolestaan saksalaisten valkoviinien myynti kasvoi reilut viisi prosenttia. Saksa nousikin jo Chilen kannoille haastamaan sen perinteistä ykkössijaa, kertoo Vilkuna.
Vilkunan mukaan saksalaisissa viineissä suomalaisia puhuttelee erityisesti niiden raikkaus ja hapokkuus. Vuonna 2021 myydyimpien valkoviinituotemerkkien listan kärjessä keikkuivat edelleen chileläiset suosikit, mutta haastajia alkaa jo näkyä kärkipäässä. Viiden suosituimman viinin joukkoon mahtuu myös saksalainen riesling.
Lue myös: Jukka on maistanut yli 45 000 viiniä – yksi oli ylitse muiden: "Kaikkien aikojen suosikkini"
Lue myös: Tämän drinkin Elisabet joi päivittäin: Näin helposti teet kuningattaren kestosuosikin!
Katso myös video: Tiedätkö, mistä viinin hinta todellisuudessa muodostuu?
0:48
Lähde: Alko