Sosiaalinen media on viime kuukausina täyttynyt vihaisesta palautteesta tuttua yrttiä kohtaan. Ihmiset ovat nimittäin nyt lähteneet kampanjoimaan korianterin käyttöä vastaan.
Korianteri on yrtti jonka maku jakaa ihmiset selkeästi kahteen ryhmään. Toiset rakastavat korianterin miellyttävää, hieman sitruksista makua. Toisten mielestä se kuitenkin maistuu lähinnä saippualle.
Korianterin vihaajien pieni, mutta sitäkin kiihkeämpi väestönryhmä on ottanut asiakseen yrtin kieltämisen ravintolaruoissa.
"Hyvä leipä pilataan!"
Nyt korianteri-vihaajien kohteeksi on joutunut voileipäkauppa Pret a Magner, jonka korianterin käyttöä on kritisoitu kovin sanoin Twitterissä. Korianteria on kutsuttu sosiaalisessä mediassa jopa paholaisen yrtiksi, jonka käyttö halutaan lopettaa kokonaan. Pret a Magner on brittiläinen ravintolaketju, joka on erikoistunut erilaisten voileipien ja patonkien myymiseen.
”Miksi Pret a Magner pilaa hyvän leivän korianterilla?” kyselee eräs käyttäjä Twitterissä.
Voileipäyhtiö kertoo haluavansa jatkossakin tarjota ihmisille makunautinnon tuoreiden yrttien avulla. Siksi he eivät aio poistaa korianteria tuotteistansa vastalauseista huolimatta, kerrotaan yhtiön tuoreessa tiedotteessa.
Taustalla geneettinen manipulaatio
Eräs korianterin vastustaja on mennyt jopa niin pitkälle, että hän on teettänyt tutkimuksen syistä korianterin vihaamiseen. Useimmille korianteri maistuu sitruksiselta, mutta joillekin se maistuu vanhalta tiskivedeltä. Tämä johtuu tutkimuksen mukaan geneettisestä mutaatiosta, joka aiheuttaa vastenmielisyyttä korianterin suhteen. Tähän tutkimukseen vedotaankin korianterin käytön lopettamista vaativissa kampanjoissa.
Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen, sillä alkeellinen parannuskeino korianterin sietämiselle on olemassa. Illianoision yliopiston aivotutkijan mukaan tämän yrtin makuun voi tottua, kunhan syö sitä säännöllisesti.
Voileipäyhtiön kehityskokki muistuttaa myös, että korianteria käytetään vain tuotteissa joissa se on järkevää, kuten Lähi-Idän falafel-ruoissa tai Meksikolaisessa rieskassa. Yhtiöllä on kaiken kaikkiaan 56 erilaista tuotetta, joista korianteri kuuluu vain osaan tuotteita.
Lähde: Independent.com, Twitter