S-ryhmässä on havaittu selkeä muutos suomalaisten grillaustavoissa. Muun muassa Prismassa on tehty tänä keväänä kaikkien aikojen grillien myyntiennätys.
S-ryhmän keväällä toteutuneen kuluttajakysynnän perusteella suomalaisten grillaajien keskuudessa on havaittavissa viisi selkeää grillaustrendiä. Suomalaiset panostavat nyt grillaukseen uudella tavalla ja grillaaminen on entistä kokonaisvaltaisempaa sekä nautinnonhaluisempaa.
Grillejä myyty ennennäkemätöntä tahtia
S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Holen mukaan korona-aikana grillaamisessa on noussut esiin selkeä trendi, jossa suomalaiset haluavat tehdä itse grillaustapahtumasta monipuolisemman, pitkäkestoisemman ja nautittavamman.
Prismassa onkin tänä keväänä myyty grillejä ennenäkemätöntä tahtia ja muun muassa aiemmin kaasugrillejä hankalammaksi mielletyt hiiligrillit kasvattavat nyt myös selvästi suosiotaan.
– Grillien kokonaismyynti on Prismassa kasvanut 51 prosenttia alkuvuonna ja kaasugrillien jopa 56 prosenttia. Grillaustavoissa kaasu on edelleen suosituin, mutta samaan aikaan hiiligrillit ovat koko ajan kysytympiä ja niiden myynnit ovat kasvaneet meillä 39 prosenttia alkuvuonna. Uskomme myös niiden suosion kasvavan tulevaisuudessa huimasti, Hole toteaa.
Myös pizzakivien kaltaiset lisävarusteet löytävät yhä useammin tiensä grillaajien ostoskoriin.
– Pizzakivien ja muiden lisävarusteiden kova kysyntä puolestaan kertoo, kuinka grillausta halutaan monipuolistaa esimerkiksi vanhan kaasugrillin osalta. Uusia tuulia tuovat myös keraamiset grillit, Hole kertoo
Kasvipohjaisilla tuotteilla kova kysyntä
Prisman päivittäistavarakaupassa on tunnistettu muutamia selkeitä trendejä, joita tullaan tänä kesänä näkemään suomalaisten grilleissä ja lautasilla. Eräs merkittävimmästä on kasvava hedelmien ja vihannesten grillaaminen, eli tuttavallisemmin hevigrillaaminen.
– Varhaisvihannekset, peruna, kaali, parsa, maissi, kesäkurpitsa, munakoiso ja erilaiset hedelmät ovat kaikki sellaisia, joita suomalaiset yhä useammin laittavat grilliinsä. Vegaaniset ja kasvipohjaiset vaihtoehdot nostavat vuosi toisensa jälkeen suosiotaan ja niiden tarjonta on myös laajentunut, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.
Oksa sanoo uskovansa, että yhä useamman suomalaisen grillilautaselta puuttuu tänä vuonna liha kokonaan. Ilmiöstä kertoo muun muassa se, että viime kesänä kasvipohjaiset grillimakkarat myivät jo enemmän kuin siipikarjapohjaiset grillimakkarat.
– Saman kysynnän uskomme jatkuvan edelleen tänä kesänä, Oksa ennustaa.
Street foodia ja makuja maailmalta
Ravintolamarkkinassa jo pitkään pinnalla ollut street food on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten lautasilla, ja se kiinnostaa kotigrillaajia yhä enemmän.
Grilleissä valmistuu nyt perinteisten lihojen ja makkaroiden lisäksi myös pieteetillä valmistettuja hampurilaisia ja hodareita. Tähän liittyy Oksan mukaan myös leivontabuumi, jonka myötä suomalaiset ovat innostuneet taikinoiden hartaasta vaivaamisesta ja kohottamisesta.
– Nyt grilliin menevät pizzat ja hampurilaissämpylät halutaan yhä useammin leipoa alusta asti itse. Tämäkin tukee havaintoa grillaamisen monipuolistumisesta – grillaus on yhä elämyksellisempää ja se saa uusia muotoja perinteisen lihan grillaamisen ohella, Oksa toteaa
Saman kehityssuunnan myötä grillatessa uskalletaan entistä useammin kokeilla myös uusia ja erilaisia makumaailmoja. Oksan mukaan grilliruoassa tullaan näkemään entistä enemmän vaikutteita esimerkiksi Kaukoidän ruokakulttuurista, joka haastaa makkaran kaltaisia grillituotteiden vakiosuosikkeja
Prisman asiantuntija ennustaa: Viisi kovinta grillaustrendiä 2021
1. Hevigrillaaminen (hedelmät ja vihannekset)
Kasvisvaihtoehdot kasvattavat kovasti suosiotaan ja grillistä löytyy nyt yhä enemmän vihreitä vaihtoehtoja. Ennakko-oletus siitä, että grilliin laitetaan pelkkää lihaa, on jo auttamatta vanhentunut käsitys.
2. Kalaa ja äyriäisiä grillissä
Kana ja punainen liha ovat grillauksessa saaneet yhä vahvemmin haastajikseen myös merenelävät. Suomalaisilla on aiempaa enemmän uskallusta valmistaa grillissä ruokia, jotka on ennen saatettu kokea haastaviksi.
3. Makuja maailmalta lihoissa ja raakamakkaroissa
Korona-ajan iso trendi on ollut ravintoloista tuttujen makujen saapuminen kotikeittiöihin, eikä grillaaminen ole poikkeus. Lihaan haetaan nyt rohkeasti makujen sekoituksia, joita vielä muutama vuosi sitten ei olisi osattu kokeilla.
4. Luulliset lihat siirtyvät ribseistä wingseihin
Ribsit ovat olleet monen grillaajan vakiotavaraa viime vuosina, mutta nyt suunta on siirtynyt erilaisiin wingseihin. Ribsit ovat yhä erinomainen vaihtoehto, mutta erilaiset siipiravintolat ja niiden yleistyminen Suomessa ovat selvästi vaikuttaneet kotigrillaajien mieltymyksiin.
5. Grilli pizzauunina
Pizzan valmistaminen grillissä tuo suomalaisille eksoottisuutta tavanomaiseen grillaukseen ja tarjoaa uusia makuelämyksiä tuttuun ja turvalliseen ruokalajiin. Erilaiset pizzakivet ja muut pizzanvalmistustarvikkeet ovat nyt todella kysyttyjä.