Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Turkulainen Heli halusi pelastaa paikalliset ravintolat ahdingolta ja nyt liikkuu ruoka kotiovelle: "Ei voi vain seisoa tumput suorina ja katsoa vierestä"

Turun ruokalähettiläs Heli Nieminen Jappiksen digimarkkinointipäällikkö Janne Saarinen ja toimitusjohtaja Janne Siljamäki
Julkaistu 08.04.2020 17:30

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Koronakriisi on synnyttänyt uudenlaisia verkkopalveluita ja ravintola-alan ennennäkemättömiä konsepteja. Turussa perustettiin ravintoloiden ja kahviloiden oma verkkopalvelu vapaaehtoisprojektina – pääkaupunkiseudulla ruokaa voi nyt tilata kotiin Michelin-ravintoloista, tai tehdä makumatkan lautasella huippukokin annosten avulla.

Kuvassa: Turun ruokalähettiläs Heli Nieminen, Jappiksen digimarkkinointipäällikkö Janne Saarinen ja toimitusjohtaja Janne Siljamäki.

Kuten aiemmin on jo uutisoitu, koronakriisi on iskenyt pahasti erityisesti ravintola-alaan. Ravintolat ja kahvilat sulkivat ovensa viranomaisten määräyksellä toukokuun loppuun saakka, ja saavat myydä ruokaa ainoastaan kotiinkuljetuksella tai take awayna. Tämä tarkoittaa monelle ravintolalle aivan uudenlaista toimintatapaa. Osa onkin heittänyt haastavassa tilanteessa hanskat tiskiin – toisen sen sijaan keksineet luovia ratkaisuja kriisin keskellä. 

Turussa toimii nyt Ruoka liikkuu -palvelu

Turussa on avattu uusi verkkopalvelu nimeltään Ruoka liikkuu, joka kokoaa yhteen alueen ravintoloiden, kahviloiden ja muiden ruoka-alan toimijoiden tarjoamia palveluita. Ruoka liikkuu -verkkopalvelu keskittyy ruokaan, jota voi joko noutaa tai tilata kotiinsa. Ideana on se, että tässä poikkeuksellisessa tilanteessa edelleen toimivien Turun alueen ravintoloiden, kahviloiden ja muiden ruoka-alan toimijoiden tarjonta löytyisikätevästi yhdestä paikasta. 

Ruoka liikkuu -palveluun on listattu ravintoloita, kahviloita, leipomoita ja catering-yrityksiä, jotka tarjoavat take awayta tai kotiinkuljetuksia. Palvelusta näkee esimerkiksi ravintoloiden sijainnin, aukiolot ja sosiaalisen median kanavat.

Verkkopalvelun takana ovat turkulainen mainostoimisto Jappis ja Turun ruokalähettiläs Heli Nieminen. He ovat toteuttaneet hankkeen vapaaehtoisprojektina, rakkaudesta turkulaiseen ruokakulttuuriin. Palvelussa mukana oleminen on myös yrityksille täysin maksutonta.

– Ravintolaliiketoiminta on aina haastavaa, saati sitten näinä aikoina. Halusimme keksiä jotain, jolla tukisimme paikallisia palveluita ja auttaisimme ihmisiä löytämään ne paremmin. Kokosimme ensin mainostoimiston Facebook-sivuille listausta niistä ravintoloista, jotka tarjoavat take awayta, mutta halusimme tehdä jotain enemmän. Kun Heli otti meihin yhteyttä, aloimme yhdessä miettiä tällaisen verkkopalvelun perustamista ja toteutimme sen ripeässä tahdissa, kertovat Jappiksen digimarkkinointipäällikkö Janne Saarinen ja toimitusjohtaja Janne Siljamäki

Tekijätiimin tärkeitä jäseniä ovat myös Jappiksen Henri Niemi ja Kirsi Rekola

Kukkaketo1-1152x1536

Koronakriisi on synnyttänyt Turkuun myös uuden kukkaketo-leivän. Kyseessä on MBakeryn, Mimiksen ja Herkkunuotan yhteistyön tulos. Ruoka liikkuu -palvelu tarjoaa myös ajankohtaisia juttuja ja jatkossa myös reseptejä ja videoita.

Turun ruokalähettiläs Heli Nieminen kertoo ajatuksen verkkopalvelusta lähteneen puhtaasti siitä huolesta, miten koronatilanne tulee näkymään kaupungin upeassa ruoka- ja ravintolakulttuurissa.

– Nyt ei voi vain seisoa tumput suorina ja katsoa vierestä, että mitenköhän tässä käy, vaan on tartuttava toimeen ja autettava yrittäjiä omalla osaamisellaan. Monella pienyrittäjällä ei ole nyt aikaa eikä voimia viestiä asioistaan tai markkinoida palveluitaan, mutta me autamme tämän kautta heitä siinä, kertoo Heli Nieminen.

– Minulle saa lähettää juttuvinkkejä, ja etsin niitä koko ajan itsekin. Uskon, että saamme tästä tärkeän väylän, jossa ravintolat, kahvilat ja muut ruoka-alan toimijat saavat asiansa kuuluville ja asiakkaiden tietoon.

Niemisen mukaan Ruoka liikkuu -palvelussa oli heti avausviikonlopun aikana yli 20 000 näyttöä, eli se herätti kovasti kiinnostusta turkulaisissa.

Pääkaupunkiseudulla pääsee Makumatkalle

Erilaisia ravintoloiden verkkopalveluita ja kotiinkuljetuskonsepteja on syntynyt pääkaupunkiseudullekin koronakriisin myötä. Oman konseptinsa kehitteli muun muassa keittiömestari Mikko Pölkki. Pölkki perusti pääkaupunkiseudulle uuden Makumatka.fi -palvelun, joka tarjoaa matkailuteemoitettua, korkealaatuista ruokaa kotiin toimitettuna.

– Sysäyksenä toiminnan käynnistämiselle on matkailun pysäyttänyt koronakriisi. Koska ihmiset eivät voi matkustaa, me haluamme viedä sinut makumatkalle kotikeittiön kautta, Makumatka-palvelusta kerrotaan.

Makumatkan kuusi kertaa viikossa vaihtuvan ateriapaketti on teemoiteltu maan tai alueen mukaan. Ateriapaketti sisältää kuusi ateriaa eli kolme ateriaa kahdelle. Makumatkalle lähdetään suomalaisten suosikkikohteisiin: ateriapakettiin saattaa kuulua vaikka thaimaalaista currya tai ranskalaista Lyonin kanaa. 

Makumatkan reseptiikasta ja menuista vastaava keittiömestari Mikko Pölkki on toiminut useiden palkittujen ravintoloiden keittiömestarina sekä viime vuodet työskennellyt Dubaissa muun muassa Dubai World Trade Centerin ravintoloissa Development Chef -tittelillä. Mikko on valittu myös Vuoden Restonomiksi 2019. Makumatkan ruoat valmistaa Keikauscatering, joka toimii Tammistossa Vantaalla. 

Michelin-ravintoloiden ruokaa esivalmisteltuna Helsingissä

THEPLATFORM

Michelin-tähdellä palkitun ravintola Inarin omistaja Kim Mikkola ja kansainvälisesti palkittu Koski Syväri Oy sekä Agency Leroy ovat puolestaan avanneet yhdessä uuden The Platform -palvelun, joka mahdollistaa ravintola Inarin suosittujen annosten nauttimisen myös kotioloissa. Tällä viikolla uudelle alustalle liittyi mukaan myös korona-ajan sushitempauksestaan tunnettu, Sasu Laukkosen Michelin-ravintola Ora.

Platform-palvelusta tilattavat ja ravintolasta noudettavat annokset ovat viimeistelyä vaille valmiita nautittavaksi. Palvelua on suunniteltu kaikessa hiljaisuudessa yhdeksän kuukauden ajan, mutta koronatilanteen vuoksi avausta päätettiin aikaistaa suunnittelusta.

Liikeidea ei siis alun perin syntynyt epidemiasta johtuvista syistä, vaan konsepti on saanut ideansa Inarin vakioasiakkaiden tarpeista.

– On paljon esimerkiksi perheitä, jotka eivät pysty käymään ravintolassa muutaman vuoteen, kun lapset ovat pieniä. Se ei tarkoita, etteivätkö he haluaisi nauttia hyvästä ruoasta. Tarjoamme vaihtoehdon, jolla esimerkiksi pariskunnat voivat vapauttaa aikaa toisilleen. Kun lapset menevät nukkumaan, he voivat yhdessä nauttia ruokaa omasta suosikkiravintolastaan, Koski Syväriltä kuvaillaan.

– Uskon, että etenkin tässä hetkessä ihmiset tarvitsevat positiivisia kokemuksia ja nautintoja elämäänsä,  Inarin ravintoloitsija Kim Mikkola toteaa.

The Platform toimii take away-periaatteella ravintolasta kotiin kuljettavista ruokapalveluista poiketen. Asiakas tilaa tuotteet palvelusta, noutaa paketin valitsemanaan ajankohtana ravintolasta, ja viimeistelee annokset kotona. Asiakkaat saavat mukaansa ohjeita ja neuvoja annokset valmistaneelta huippukokilta.

– Käytännössä myymme asiakkaille ammattilaisten ravintolakeittiössä valmistamia esivalmisteita eli keittiökielellä misoja. Listalta löytyy esimerkiksi ankkapannukakku, josta on muodostunut jo klassikkoannos. Vakuumiin pakatut pannukakut ja ankankoipi ovat lämmittämistä vaille valmiita. Kastikkeet, salaatit ja muut höysteet on pakattu erillisiin kippoihin. Valmiin annoksen valmistaminen on todella helppoa. Epäonnistumisen mahdollisuutta ei oikeastaan ole ja itse kokkauksestakin pääsee nauttimaan viimeistelyn osalta, Mikkola vakuuttaa.

Lue myös: Ravintolat kiinni, silti jopa 60 000 euron juoksevat kulut kuukaudessa – Henri Alén heittää ilmoille yhden ratkaisun: "Auttaisi ihan älyttömästi"

Lähteet: Ruokaliikkuu, Platform, Makumatka

***

3:03img

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka