S-ryhmän uusi ruokamanifesti julkaistiin maanantaina Porin SuomiAreenassa. Kaupparyhmä sitoutuu manifestillaan muun muassa tuomaan kauppojen hyllyille enemmän terveellisiä vaihtoehtoja lapsille.
S-ryhmä julkaisi maanantaina uuden ruokamanifestinsa, jossa se listaa 9 teesiä ja tavoitetta ruokakaupan muutokselle.
– Uskomme, että Suomesta voi tulla maailman kekseliäin ja kiinnostavin ruokamaa. Siihen tarvitaan koko ruokaketjun yhteistä voimaa. Tarvitaan avointa, eteenpäin katsovaa keskustelua ja konkreettisia, vaikuttavia tekoja. Ruokamanifesti kutsuu koko ruokaketjun tekemään yhdessä töitä tämän tavoitteen eteen, toteaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
– Nyt on aika ajatella isosti, haastaa itsensä ja muut. Ruokamanifestissa linjataan erittäin kunnianhimoisia tavoitteita. S-ryhmä sitoutuu omalta osaltaan tekoihin, jotka eivät ole helppoja ja joihin emme pysty yksin, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Enemmän kotimaista ja järkevämpää ruokakeskustelua
Ruokamanifestissa S-ryhmä listaa tekoja, joihin se ryhtyy välittömästi. Tavoitteena on muun muassa vähentää hävikkiä ja lisätä lapsille suunnattujen terveellisempien valintojen sekä kotimaisten tuotteiden tarjontaa.
– Kotimaisten tuotteiden kulutus ei kasva syyllistämällä. Se kasvaa kehittämällä, tekemällä ja markkinoimalla sellaisia tuotteita, joita suomalaiset haluavat syödä, ruokamanifestissa todetaan.
Tavoitteena on myös osallistua ruokakeskusteluun. S-ryhmän mukaan nykyinen ruokakeskustelu muistuttaa paikoin poliittista tai uskonnollista kinaamista. Vaikka meillä on käytössämme faktoja, tieteellisiä faktoja, enemmän kuin koskaan, somekuplien päivän uskomukset tuntuvat syrjäyttäneen tieteen ja tutkimuksen pitkään rakennetun viisauden.
– Tässä ei ole mitään järkeä, manifestissa muistutetaan.
***
1:44