Tuoreessa ruokamanifestissaan S-ryhmä muun muassa sitoutuu vähentämään omaa ruokahävikkiään 15 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.
Yksi ase hävikin vähentämiseen tulee olemaan myöhäisten iltatuntien ”happy hour” -hinnoittelun laajentaminen valtakunnalliseksi. Näiden tuntien aikana saa 60 prosentin alennuksen tuotteista, joiden päiväys on menossa vanhaksi.
HOK-Elanto aloitti vuoden 2016 helmikuussa Prismoissa käytännön, jossa kello 21 jälkeen asiakas saa jo alennetuista elintarvikkeista tupla-alennuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että ”–30%” -merkityistä tuotteista saa 60 prosentin alennuksen, kun ostokset tekee yhdeksän jälkeen.
– Se on meidän kannaltamme ekologista ja myös taloudellisesti perusteltua. Samalla se antaa asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä edullisia löytöjä ja säästää ruokalaskussa, HOK-Elannon Prisma-ketjun johtaja Lassi Juntunen totesi halpuutuskampanjasta vuonna 2016.
KL: Punalaputetuissa aletuotteissa myös ongelma
Lehtikuva
SOK:n vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen kertoo Kauppalehdelle, että punalaputettuja aletuotteita myytiin koko S-ryhmässä viime vuonna 50 miljoonaa kappaletta.
Myös joissain K-kaupoissa on käytössä omat aletarrat, mutta aivan mutkatonta ei niiden käyttö kuitenkaan ole. K-Supermarket Torpparinmäen kauppias Teemu Tikkala kertoo Kauppalehdelle, että osa tuotteista käy kaupaksi vain alennuksella, jolloin niitä ei oikeasti olisi järkeä pitää valikoimissa ollenkaan.
– Laputtaminen on kaksipiippuinen juttu. Pyrimme siihen, ettei jouduttaisi laputtamaan. Se on tavallaan turhaa työtä, ja kyse voi olla tuotteesta, jota asiakas ei välttämättä halua ostaa kuin alennuksella, Tikkala kommentoi Kauppalehdelle.