S-ryhmästä kerrotaan Suomalainen menestysresepti -kilpailun finalistituotteiden odotettuakin suuremmista myyntimääristä.
Suomalainen menestysresepti -kilpailun vuoden 2021 voittaja julkistettiin keskiviikkona 25.8. esitetyn ohjelman jaksossa. Kisan voiton vei tänä vuonna ravintoloitsija Marjaana Pohjola Fallero-falafeleillaan. Pohjola kertoi MTV:lle, miten Fallero-falafelit alun perin syntyivät.
Lue lisää: Kun kaikki meni koronan takia mönkään, ravintoloitsijat Marjaana ja Katariina kehittivät potentiaalisen menestysruoan: "Luulen, että herkistyn kaupan hyllyllä"
S-ryhmästä arveltiin, että kotimaiset falafelit voivat nousta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi edeltävien voittajien tapaan. Ennustukset ovat käymässä toteen, sillä kauppaketjun mukaan myynti on jo nyt ollut ilmiömäistä.
– Kaikkien kuuden Suomalainen menestysresepti -kilpailusta tutun tuotteen yhteinen viikkomyynti on nousemassa miljoonaluokkaan jo nyt, S-ryhmästä kerrotaan.
Suomalainen menestysresepti 2021 -kilpailun finalisteja olivat Falleroiden lisäksi Foodinin Chia Good -luomuvälipala, Bean Betterin fermentoidut härkäpapupalat, Leivon Leipomon Kaurakas-putkipasta, Kamaboko Finlandin savustetusta lahnasta valmistettu Leikkala-kalaleikkele sekä KomeroFoodin Ateriakippo.
Kisan voittaja nousi heti myydyimmäksi valmisruokatuotteeksi
Fallero nousi heti S-ryhmän ruokakauppojen myydyimmäksi valmisruokatuotteeksi. Myös kisassa mukana olleet Ateriakipot ovat kiilanneet Falleroiden ohella S-ryhmän myydyimpien valmisruokatuotteiden joukkoon. Kappalemääräisessä myynnissä Falleroita hätyyttelevät Chia Good -luomuvälipalat, joita myytiin ensimmäisinä päivinä kappalemääräisessä myynnissä jopa enemmän kuin Falleroita. Chia Goodeja on myyty jo yli 100 000 kappaletta.
– Tänä vuonna Suomalainen menestysresepti -tuotteita myytiin jo neljän ensimmäisen päivän aikana yhteensä enemmän kuin viime vuoden finalistituotteita ensimmäisen seitsemän päivän aikana vuosi sitten, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Aikaisempina vuosina kisan voittajatuotteiksi on kruunattu paistopisteiltä tuttu Rostis sekä kaura-siemenpyörykkä Boltsi. Molemmilla on edelleen kova menekki ruokakaupoissa. Antti Oksa kuvaileekin kilpailu kiihdytyskaistaksi pienille ja keskisuurille yrityksille.
– Nyt tuotteiden suosio on niin hurjaa, että kysyntä on monin paikoin ylittänyt ennusteet ja valmistuskapasiteetit. Pienet valmistajat ovat tehneet upeaa työtä tuotantonsa skaalaamisessa ja he ja koko kaupan toimitusketju tekevät parhaansa, jotta tuotteita saadaan mahdollisimman pian ja paljon asiakkaiden kokeiltavaksi, vakuuttaa Oksa.