Kun suomalaisten glögin kulutusta seurataan, ei ole kahta sanaa siitä, etteivätkö suomalaiset olisi melkoista glögikansaa.
Kun mietitään joulua, glögi on yksi ensimmäisistä mieleen nousevista asioista. Vaikka glögi on selvästi joulunajan suosikkijuoma, sen sesonki ei rajoitu ainoastaan jouluviikolle, vaan glögiä nautiskellaan syksystä pitkälle talveen.
Lidlin valikoimapäällikkönä työskentelevän Iida Seppälän mukaan osa asiakkaista alkaa kysellä jo elokuun lopulla, osa jopa keskellä kesää, koska glögi saadaan jälleen kauppojen valikoimiin.
– Glögi on meille monelle sellainen juoma, jota juodaan syksy- ja talvi-iltoina viltin alla, mutta toisaalta se on myös yhteisöllinen juoma, jota juodaan monesti yhdessä muiden kanssa. Lisäksi se on myös sellainen tuote, joka annetaan helposti lahjaksi. Kun kaikkia näitä asioita miettii, ei ole mikään ihme, että suomalaiset ovat melkoista glögikansaa, Seppälä toteaa.
Glögit ovat löytäneet tiensä osaksi myös ruoanlaittoa
Vaikka glögiperinne alkoi vakiintua Suomessa vasta 1950-luvulla, se on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten sydämissä hyvinkin nopeasti. Marlin tilastojen mukaan suomalaiset juovat glögiä vuosittain noin seitsemän miljoonaa litraa, mikä tekee yli litran jokaista asukasta kohden. Eikä suosio näytä hiipumisen merkkejä – päinvastoin.
Perusglögien rinnalle nousee joka vuosi uusia tuotteita, ja tämä on Seppälän mukaan trendi, jota ihmiset tuntuvat kaipaavan.
– Vaikka glögi on ennen kaikkea nautiskelujuoma, selkeäksi trendiksi on noussut se, että glögiä käytetään yhä enemmän ruoanlaitossa, oli se sitten suolaisen tai makean kanssa tai jälkiruoan kanssa, Seppälä kertoo maustettujen glögien suosiosta.
Kokeile herkullista mustaherukka-glögijuustokakkua tai poimi videolta vinkit glögista inspiraationsa saaneen drinkin valmistukseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.