Suomi vahvistaa mainettaan maailmalla elintarvikeinnovaatioiden kehittäjänä. Suomalaisfirman keksimä härkäpapusuikale noteerattiin maailman suurimmilla ruokamessuilla Saksan Kölnissä.
Verso Foodin uusin ruokatuote, suomalaisesta härkäpavusta valmistettu Beanit härkäpapusuikale, valittiin yhdeksi kiinnostavimmista innovaatioista lauantaina alkavilla maailman suurimmilla ruokamessuilla Saksan Kölnissä.
Anuga-messut ovat kansainvälisesti tärkeimmät ruoka-alan messut, joille osallistuu vuosittain tuhansia yrityksiä ympäri maailman. Verso Foodin Beanit härkäpapusuikale valittiin 65 parhaimman innovaation joukkoon, ja se pääsee paistattelemaan paraatipaikalle messujen ohjelmaan. Parhaimmiksi innovaatioiksi oli ehdolla noin 2 300 tuotetta ympäri maailman.
Anuga-messut:
Maailman johtava ruoka-alan ammattilaisten messutapahtuma järjestetään joka toinen vuosi Kölnissä, Saksassa. Messuilla on yli 280 000 neliömetrin näyttelyalue ja tuhansia näytteilleasettajia. Vuonna 2017 messuilla oli noin 165 000 kävijää 198 eri maasta.
Messuilla valitaan parhaita innovaatioita, jotka esitellään Anuga Taste of Innovation Show -erikoisesittelyssä.Tuomaristo arvioi muun muassa uutuusarvoa ja luovuutta. Tänä vuonna erityisesti kestävää kehitystä. Verso Food on Anuga-messuilla mukana Business Finlandin Food from Finland -osastolla.
– Koko pieni tiimimme hyppi riemusta, kun saimme tietää valinnasta. Uskomme suomalaiseen härkäpapuun ja siitä tehtyihin elintarvikkeisiimme. Hienoa, että myös kansainväliset elintarvikealan asiantuntijat uskovat meihin, iloitsee Verso Foodin markkinoinnista vastaava Annika Boström-Kumlin.
Suomalainen härkäpapu nosteessa
Härkiksestä tunnettu Verso Food on kasvanut pienestä start-upista ruoka-alan edelläkävijäksi, jolla on tähtäin maailmalla.
– Uusia huippulaatuisia aineksia kasvisruokaan etsitään nyt kiivaasti. Meillä on Suomessa loistava härkäpapu, joka on tässä tuoteryhmässä hieman harvinaisempi raaka-aine. Loistava kasviproteiini yhdistettynä vahvaan tuotekehitykseen kiinnostaa maailmalla, Annika summaa.
Härkäpapusuikaleiden valinta vuoden parhaiden ruokainnovaatioiden joukkoon antaa kansainvälistymiselle mukavaa nostetta.
– Odotamme messuille iloista kuhinaa ja mielenkiintoisia keskusteluja potentiaalisten ostajien kanssa.
Alkusyksystä Suomen markkinoille saapunut Beanit härkäpapusuikale on Härkiksen tekijöiden uusin innovaatio härkäpavusta. Beanit-tuotteet valmistetaan Etelä-Pohjanmaalla ainutlaatuisella, täysin lisäaineettomalla menetelmällä, jolle on haettu patenttia. Suikaleet myydään tuoreina, ja ne paistuvat parissa minuutissa pannulla.
Lähde: Verso Food
***
Miten uusi elintarvike syntyy?
8:40