Lihan, kalan ja makeisten myynti kasvavat eniten, kun pääsiäinen lähestyy.
Pääsiäisen ostoskoreissa korostuvat liha, kala ja makeiset. Keskon mukaan lihan myynninosuus on pääsiäisenä 20 prosenttia korkeampi verrattuna alkuvuoden myyntiin ja kalan myynninosuus 22 prosenttia korkeampi. Vastaavasti valmiiden aterioiden ja ruokapakasteiden myynninosuus laskee pääsiäisenä.
– Juhlapyhinä palvelutiskin rooli kasvaa. Pääsiäisen pitkät pyhät mahdollistavat kiireettömän ruoanlaiton. Lihatuotteiden myynninosuus kasvaa eniten aikuis- ja eläkeläistalouksissa. Erityisesti lapsiperheillä kalan myynninosuus kasvaa pääsiäisenä, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
Suosituimmat lihatuotteet pääsiäisenä ovat karitsan luuton paisti, paahtopaisti sekä erilaiset fileet. Asiakkaiden tuotevalinnoissa näkyy myös jo pitkään jatkunut hitaasti kypsennettävien ja haudutettavien ruokien trendi sekä edullisempien ruhonosien hyödyntäminen.
Karitsan kysyntä on lisääntynyt viime vuosina. Karitsaa ja lammasta myydään pääsiäisen aikaan noin 115 000 kiloa, noin puolet koko vuoden myynnistä.
Makeiset maistuvat aikuisillekin
Pääsiäismakeisia myydään yli 5 miljoonaa kappaletta. Suurin osa, lähes 3,5 miljoonaa kappaletta on pääsiäismunia. Sesonkiin liittyviä makeispusseja ja muita sesonkimakeisia myydään yli 1,5 miljoonaa kappaletta.
Makeisten sesonki alkaa hiljalleen jo helmikuun alkupuolella kiihtyen selvästi kahtena viikkona ennen pääsiäistä. Pääsiäinen kasvattaa makeismyyntiä kaikissa asiakasryhmissä. Eniten rahaa pääsiäismakeisiin käyttävät lapsiperheet.
– Vaikka pääsiäismakeisten pääpaino on edelleenkin lapsia ilahduttavissa tuotteissa, niin valikoimiin on tullut myös aikuisempaan makuun soveltuvia suklaamunia, jotka eivät sisällä yllätystä vaan esimerkiksi pehmeää kreemitäytettä. Ostetuin yllätyksen sisältävä pääsiäismuna on Kinder-yllätysmuna, kertoo Akseli.
Lähde: Kesko
5:08