Pääsiäisen suosikkituotteita ovat mämmi ja karitsa. Näiden tuotteiden myynti kasvaa kymmeniä prosentteja pääsiäisenä, kun tarkastellaan myynnin jakautumista vuoden aikana. Pitkäperjantaista odotetaan viime vuoden tapaan vilkasta kauppapäivää, Keskolta kerrotaan.
Kesko selvitti, mitä Suomi syö pääsiäisenä. Karitsanliha ja mämmi ovat edelleen takuuvarmat suosikkituotteet pääsiäisen ruokaostoksilla. Jopa 20 prosenttia suomalaisista sanoo ostavansa tänä vuonna enemmän karitsaa.
– Karitsa pitää pintansa suomalaisten pääsiäispöydissä ja sen käyttö kasvaa vuosi vuodelta. Kala on suosituin vaihtoehto karitsalle. Kasvisbuumin myötä myös lihan korvikkeita ostetaan yhä enemmän juhlapyhinäkin, kertoo osto- ja myyntipäällikkö Jarmo Hyvönen Keskon päivittäistavarakaupasta.
Karitsanlihasta edelleen noin puolet myydään pääsiäisenä, vaikka sen kysyntä on kasvanut myös muina vuodenaikoina. K-Plussa-asiakkaiden ostoskoreissa karitsaa on todennäköisimmin Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa, vähiten Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.
Mämmiä syödään yli 2 miljoonaa kiloa
Suomalaiset syövät vuosittain yli 2 miljoonaa kiloa mämmiä. Suurin osa mämmistä syödään pääsiäisen tienoilla, mutta sesonki alkaa pikkuhiljaa tammikuusta eteenpäin huipentuen pääsiäiseen. Mämmin ympärivuotinen syönti on kuitenkin kasvussa ja sitä on kaupoissa tarjolla myös sesongin ulkopuolella. K-ruokakauppojen asiakkaiden ostoskoreissa mämmi korostuu Keski-Suomessa.
Hieman muuta vuotta enemmän pääsiäisenä myydään myös esimerkiksi kananmunia, rahkaa, kermaa ja makeisia. Makeisten pääsiäissesonki alkaa helmikuun alkupuolella ja kiihtyy selvästi kahtena viikkona ennen pääsiäistä. Eniten rahaa pääsiäismakeisiin käyttävät lapsiperheet.
Lähde: Kesko