Pääsiäisenä ruokakaupoista ostetaan monia perinteisiä ruokia ja se näkyy myös tiettyjen raaka-aineiden hurjana myynninkasvuna. Esimerkiksi muita tuoreyrttejä selvästi hintavampi rosmariini on nyt kuluttajien suosiossa.
Kuten aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerroimme, moni suomalainen panostaa pääsiäisenä ruokapöydän antimiin. S-ryhmän myyntidatan perusteella perinteiset mämmit ja suklaat käyvät kaupaksi vuodesta toiseen, ja niiden lisäksi herkutellaan muun muassa erilaisilla lammastuotteilla, tuoreella kalalla, sesongin tankoparasalla ja pääsiäislimpuilla.
Lue myös: Todella moni kysyy nyt yhden kysymyksen Alkossa: "Muistisääntö tähän on kolme m:ää"
Pääsiäisen leipominen näkyy tuotteiden myynnissä
Sitruunakakulla ja pashalla on edelleen paikkansa pääsiäisen jälkiruokapöydässä. K-ryhmän mukaan pääsiäispöytään etsitään piristystä värikkäillä ruoilla. K-Ruoan reseptien parissa työskentelevä Keskon Senior Content Specialist Laura Vasile kertoo tiedotteessa, että suomalaiset haluavat pääsiäispöytään väriä ja raikkautta.
– Viime vuonna esimerkiksi suosituimpien jälkiruokareseptien listalla suklaan lisäksi olivat mangojuustokakku, rahkapiirakka ja rahkapullat.
Lidlin mukaan pääsiäinen on tyypillisesti aikaa, jolloin suomalaiset innostuvat leipomaan itse. Tämä näkyy selkeästi leivontatarvikkeiden myynnin kasvuna. Pääsiäisen leivonnaisissa maistuu perinteisesti sitruuna, jonka myynti kasvoi viime pääsiäisenä Lidlin tilastojen mukaan lähes 50 prosenttia verrattuna alkuvuoteen.
Vaikka monia leivonnaisia tehdäänkin itse, näkyy pääsiäispöydässä myös jo pitkään vallalla ollut trendi ruoanlaiton helppoudesta.
Lammasta ja tuoretta kalaa
Kauppojen myyntidatat paljastavat, että perinteinen lammas pitää myös edelleen pintansa pääsiäispöydässä.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo tiedotteessa pääsiäisen olevan edelleen lampaan ylivoimaisinta sesonkia.
– Noin puolet lampaanlihan vuosittaisesta kilomyynnistä tehdään pääsiäisen ympärillä. Myös tuoreen kalan kysyntä kasvaa pääsiäisen alla ja myymme pääsiäisviikolla tuoretta kalaa noin puolet enemmän kuin normaalina viikkona, Oksa toteaa.
Lue myös: Lammasta vai karitsaa kaupasta? Tämä on lihojen todellinen ero
Lidl: Pääsiäisen suurin suosikki löytyy yrttihyllystä
Lidlin mukaan karitsa ja lammas ovat perinteisiä pääsiäisen herkkuja, joiden kylkeen sopivat esimerkiksi erilaiset gratiinit. Pääsiäislammasta maustetaan usein erilaisin yrtein ja se näkyy selvästi myyntidatassa.
Lidlin mukaan pääsiäisen suurin suosikki löytyykin yrttihyllystä: rosmariinin myynti kasvaa jopa satoja prosentteja ja sitä myydään jopa kuusinkertaisesti muihin vuodenaikoihin verrattuna.
− Pääsiäisenä nautitaan karitsaa ja lammasta, joiden maustamiseen rosmariini sopii erinomaisesti. Rosmariini toimii myös hyvänä mausteena erilaisissa marinadeissa, joita on helppo valmistaa kotona, Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs toteaa tiedotteessa.
Lue myös: Sipulia ei koskaan saisi valmistaa näin – maku menee pilalle
Miksi rosmariini on niin kallista?
Ruokakaupoissa ruukkuyrttinä myytävä rosmariini on usein muita yrttejä hintavampaa. Etelä-Suomen Sanomat selvitti muutama vuosi sitten syyn suosikkiyrtin hintaan.
Orimattilalainen viljelijä Hannu Varpi kertoi lehdelle rosmariinin viljelyn olevan vaikeaa ja kestävän todella kauan verattuna muihin tuoreyrtteihin.
– Kun esimerkiksi pinaatti kasvaa siemenestä myyntikokoon kolmessa ja tilli neljässä viikossa, rosmariinilla sama kestää neljä kuukautta, Varpi kertoi lehdelle.