Suomalaisissa ruokakaupoissa tietyt tuotteet ovat liki aina suunnilleen samoilla paikoilla. Tämä ei suinkaan ole sattumanvaraista, vaan jokaisen tuotteen ja tuoteryhmän paikat mietitään tarkkaan.
Hedelmä- ja vihannesosasto sijaitsee liki aina ruokakaupan paraatipaikalla näyttävyytensä vuoksi ja maidot on liki aina sijoitettu kaupan takaseinälle. Millä perusteella suomalaisissa ruokakaupoissa päätetään, mille paikalle kukin tuote kuuluu? Makuja.fi otti selvää.
Kylmäkaapit on helppo sijoittaa seinien viereen
Syy siihen, miksi maidot ja useat muut kylmäsäilytystä vaativat maitotuotteet on sijoitettu ruokakauppojen takaosiin on se, että kylmäkaapit on helpoin sijoittaa seinien viereen. Tällöin myös tuotteiden lisääminen hyllyyn helpottuu, sillä kylmäkaappi voidaan sijoittaa suoraan asiakkaiden nähtävillä olevien hyllyjen taakse.
– Tuotteet pyritään asettelemaan siten, että saman tuotealueen tuotteet ovat samoissa paikoissa ja toisaalta siten, että kuivat tuotteet ovat yhdessä paikassa ja tuoretuotteet, eli kylmäsäilytystä vaativat tuotteet ovat omassa osassaan kauppaa. Seinien viereen on hyvä laittaa kylmäkaappeja, Keskon tiedottaja Otto Heinonen kertoo.
Eniten näkyvyyttä saavat tuotteet, joita ostetaan eniten
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, minkä vuoksi juuri jollakin tietyllä tuotteella on erityisen leveä tila kaupan hyllyllä? Tämä johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä kuin siitä, että niitä myydään eniten.
– Suurivolyymisempi eli enemmän ostettu tuote saa enemmän leveyttä kuin vähemmän ostettu. Tällä tavoitellaan sitä, etteivät tuotteet loppuisi kesken, Heinonen toteaa.
– S-ryhmän kaupoissa näkyvimmille hyllypaikoille sijoitetaan asiakkaiden parhaiten tuntemia tuotemerkkejä, S-ryhmän tilanhallintajohtaja Sanna Timola kertoo.
Parhaimmillaan suosittujen tuotteiden leveät hyllypaikat takaavat sen, että tuotetta on varmasti saatavilla silloinkin, kun asiakkaita on paljon – esimerkiksi viikonloppuostoksilla. Toisaalta suosikkituotteiden leveät hyllypaikat helpottavat myös ruokakauppojen työntekijöiden työtä.
– Meillä Lidlissä tuoteleveydet määräytyvät tuotteen kierron perusteella. Kun tuotteiden esillepanon leveys on suhteessa kiertoon, voimme samalla taata asiakkaalle tuotteiden riittävyyden hyllyssä sekä työntekijöillemme tehokkaan myymälätyöskentelyn, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen toteaa.
– Myyvimmät tuotteet saavat eniten tilaa, koska silloin henkilökunnan ei tarvitse jatkuvasti täydentää tuotteita hyllyyn ja asiakas löytää etsimänsä helpommin, Timola kertoo.