Yhä useampi suomalainen valitsee entistä tarkemmin millaista leipää syö. Leipätiedotus ry:n mukaan kuluttajaryhmät ovat markkinoilla entistä monimuotoisempia ja leipomoiden kuvaillaan olevankin keskellä murrosta.
1:54
Kun kuluttajaryhmät ovat entistä sirpaloituneempia ja vaativampia, niin pienikin leipomo voi löytää asiakaskuntansa.
– Se mahdollistaa pienten leipomoiden erikoistumisen. Leipomo voi ottaa jonkun pienemmän segmentin haltuun. On leipomoita, jotka tekevät vain gluteenitonta, ja se näkyy kauppojen hyllyilläkin yhä enemmän. Gluteenittomia tuotteita eivät kuluta pelkästään keliaakikot. Toiset panostaa kauraan, joka on varmasti nouseva trendi, kuvailee Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.
Leipähyllyllä hinta on yhä enemmistölle tärkein kriteeri ja se on korostunut kauppojen hinnan alennuksien myötä etenkin isojen tuottajien valtiksi. Keskisuuret leipomot ovat puristuksessa, myöntää noin 100 henkeä työllistävä Leipomo Rostenin toimitusjohtaja Kari Meltovaara.
– Me ei pärjätä hintakilpailussa. Tuotanto ei ole niin suurta. Ei ole isoja linjoja, eikä päästä niin pieniin yksikkökustannuksiin tehokkuuden kautta. Me kuitenkin tunnetaan suomalainen maku, Meltovaara sanoo.
Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen muistuttaa, että kotimaisten leipomoiden haasteena on kauppojen alennus-kampanjoiden lisäksi tuontileipä.
– Siihen hintakilpailuun on vaikea lähteä mukaan. He pystyvät niin valtavilla volyymeilla tekemään leipää, että se hinta saadaan todella alas, Mensonen toteaa.
Leipomo Rostenin Kari Meltovaara näkee valttikortteja kotimaisuudessa.
– Meidän markkinat on sen verran pienet, ettei suurten yritysten välttämättä kannata räätälöidä Suomeen tuotteita, jolloin minä näen siinä suuren mahdollisuuden meille suomalaisille leipomoille.
Katso Mensosen haastattelusta pidempi pätkä:
1:27
Mensosen mukaan tuontileipää vastaan voi todellakin taistella sillä, että Suomessa on tällä hetkellä kotimaisuus ja paikallisuus vahvana trendinä.
– Meillä on kuluttajia, jotka oikeasti katsovat, että se tuote on tehty kotimaassa.
Erikoistumiseen luottaa myös turkulainen yrittäjä Mikko Hietala, jonka leipomo-konditoria MBakery lähti leipämarkkinoille viime syksynä.
MBakery tekee tällä hetkellä 21 erilaista hiivatonta leipää. Ainoastaan yhdessä leipomon leivässä on käytetty lisänä hiivaa, ja sitäkin 0,01 prosenttia.
– Se on luontaista hiivaa, mikä juuressa on, ja saa leivän nousemaan. Leivälle tulee sellainen sienimäisen rakenne, joka puuttuu kokonaan hiivaleivistä, kertoo leipuri Tiina Mäkinen MBakerysta.
Luotto hiivattoman, juureen tehdyn leivän suosioon on vankkumaton.
Hiivattoman, leipäjuureen leivotun leivän kysyntä on noussut viime aikoina paljon. Omasta mielestäni syy on yksinkertaisesti se, että kyseinen leipä maistuu täysin erilaiselta kuin hiivalla nopeasti ilmaa täyteen pumpattu leipä, yrittäjä Mikko Hietala kertoo.
– Uskon, että tämä on nouseva ilmiö. Vaikka leipä on käsityönä tehty ja on huomattavasti normaalia, hiivalla nostettua leipää, kalliimpaa, niin nykyajan kuluttajat on valmiita maksamaan siitä leivästä. Kyllä se arvostus leivän tekijää kohtaa löytyy, Hietala pohtii.