Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Suomalaisjuoman jättisuosio yllätti myös laivoilla: "Ainutlaatuinen hitti"

ananaslonkero ananasjuoma drinkki
Trooppisesta lonkerosta on tullut hitti niin maissa kuin merilläkin. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 21.10.2023 07:45

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kesän uutuusjuoman suosio on näkynyt myös laivayhtiöiden myynneissä.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keväällä suomalaisvalmistajien erilaisista lonkeroista ja niiden suosiosta. Perinteisen greipin makuisen lonkeron lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin myös liuta erilaisia marjaisia ja hedelmäisiä vaihtoehtoja. 

Makulonkeroita valmistaa Hartwallin lisäksi muun muassa Sinebrychoff ja Olvi. Ananaksen lisäksi muita suosittuja makuja muun muassa karpalo, mango ja appelsiini.

Kesän ehdottomaksi suosikiksi Suomessa nousi Hartwallin ananaslonkero, ja uutuusjuoma vietiinkin kirjaimellisesti käsistä. Ainakin alkukesästä ananaslonkero saattoi hetkellisesti olla loppu yksittäisistä ravintoloista ja kaupoista kovan suosion vuoksi. 

– Kyllähän suosio on poikkeuksellista. Meillä viimeksi on vastaavaa suosiota nähty vuonna 2019, kun lanseerasimme appelsiinin makuisen lonkeron, kategoriamarkkinointijohtaja Heidi Rantala Hartwallilta kertoi MTV Uutisille kesäkuussa. 

Lue myös: Suomalainen uutuusjuoma viedään nyt käsistä: "Suosio poikkeuksellista"

Myyntimenestys myös laivoilla

lonkero copy

Ananaslonkerosta tuli vuoden 2023 hittijuoma.

Selvitimme suomalaisten laivayhtiöiden tämän hetken juomasuosikkeja ja selvää on, että ananaslonkeron suosio näkyy myös merellä. 

– Ananaslonkero on ollut valtava menestys laivoillakin kevään ja kesän aikana ja myynyt paljon paremmin kuin osasimme odottaa, Viking Linelta kerrotaan. 

Sama ilmiö on havaittu myös Eckerö Linella, jossa ananaslonkeron menekkiä kuvaillaan poikkeukselliseksi.

– Ananaslonkero on kyllä ollut tänä vuonna ihan ainutlaatuinen hitti. Sen ajateltiin olevan erityisesti kesäajan suosikki, mutta huomattavaa on, että vielä nyt lokakuussakin sitä menee enemmän kuin tavallista lonkeroa, Eckerö Linelta ihmetellään. 

Tallink Siljalla ananaslonkero on myös ollut kesän hittituote ja sen suosio yllättänyt.

– On myös mielenkiintoista, että ananaslonkero on suosittu kaikkien kansalaisuuksien ja ikäryhmien keskuudessa – täysi-ikäisten tietysti, laivayhtiöstä kerrotaan.  

Lue myös: Makulonkerot MTV:n testissä: "Tässä oli keksitty karpalolonkero uusiksi"

HS: Myös myymälävarkaiden suosikkijuoma kesällä

Sen lisäksi, että ananaslonkero on ohittanut perinteisen lonkeron laivamyynneissä, näkyy sen suosio myös yllättävissä yhteyksissä. Helsingin Sanomat uutisoi heinäkuussa, että myymälävarkaatkin ovat nyt siirtyneet ryöväämään ananasversiota harmaan lonkeron sijaan. 

– Tälläkin tavalla myymälävarkaat ovat ajan hermolla, Triplan K-kauppias Petri Miettinen kommentoi Helsingin Sanomille. 

Lue myös: Valmistajat paljastavat suosituimmat lonkeromaut sekä flopit: "Lanttulonkero ei toiminut"

Katso myös video: Näin valmistajalla suunnittelellaan uusia makupareja suomalaisten rakastamalle lonkerolle

4:35img

Miten uusia lonkeromakuja suunnitellaan? 

Katso Makuja-sivuston parhaat reseptit!

Tuoreimmat aiheesta

Juomat