Useat suomalaiset ravintolat lähettävät laskun perässä, jos pöytävaraus jää käyttämättä eikä asiakas peru varaustaan.
Helsinkiläinen ravintola Ask sai aikaan keskustelua ilmoitettuaan alkavansa vaatia maksukorttitiedot varausten yhteydessä. Sosiaalinen media täyttyi nopeasti pääosin kannustavista viesteistä pöytävarauskulttuurin edelläkävijänä toimivalle Askille.
Lue lisää ravintola Askin uudesta käytännöstä täältä!
Harva kuitenkaan tajusi, että samansuuntainen käytäntö on ollut olemassa monissa suomalaisissa ravintoloissa jo pitkään. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan varaus- ja peruutusehtojen mukaan ravintolat ovat jo vuosia voineet veloittaa peruuttamatta jääneistä varauksista.
– Ask toimii edelläkävijänä siinä, että se pyytää maksukorttitiedot etukäteen, Tampereella sijaitsevan Ravintola C:n perustaja Christina Suominen selittää.
"Isäntä onkin viime hetkellä halunnut mennä toiseen paikkaan"
Ravintola C on perustamisestaan lähtien ilmoittanut peruutusehdoissaan 80 euron laskusta, jos pöytävaraus on "no show" ja asiakas jättää ilman ilmoitusta saapumatta paikalle.
Yli puolet C:n asiakkaista on ulkopaikkakuntalaisia, joten Tampereen reissuun sisältyvää ravintolakäyntiä harvemmin jätetään välistä.
– Suurin osa peruuttamatta jääneistä varauksista on yritysten tekemiä. Isäntä onkin viime hetkellä halunnut mennä toiseen paikkaan, Suominen tiivistää mahdollisten jälkikäteen lähetettävien laskujen syyn.
Nämä laskut hoidetaankin mukisematta. Ravintola C:n laskut osataan lähettää oikeisiin osoitteisiin siksi, että varausta tehdessä kirjataan ylös kaikki vaadittavat tiedot.
Suurin kulu syntyy isoista ryhmistä, jotka jättävät peruutuksen tekemättä
Ravintola Askin perustaja Filip Langhoff kertoo, että Askin uudella käytännöllä pyritään välttämään juuri se, että jälkeenpäin pitäisi asiaan vielä palata. Tähän saakka myös Ask on peruutusehdoissa ilmoittanut, että peruuttamatta jääneistä varauksista veloitetaan.
– Ei niin monta, Langhoff tunnustaa vuosien varrella lähetettyjen laskujen määräksi.
Isommat ryhmät ovat saattaneet saada ravintolalta postia, jos varaus on jäänyt perumatta, eikä porukkaa ole näkynyt.
Niin Suominen kuin Langhoff painottavat perumatta jäävien varausten merkitystä pienelle ravintolalle.
– Kollegoilta olen kuullut, että jopa kymmenen hengen ryhmä voi jättää perumatta ja tulematta. Trendi on valitettavasti kasvava. On vain ajan kysymys, milloin lisää ravintoloita muuttaa käytäntöjään tähän suuntaan ja maksukorttitiedot vaaditaan, Langhoff uskoo.
Suominen myöntää niin kutsuttujen no show -tapausten olevan dramaattisia, kun ne sattuvat omalle kohdalle.
– Helsinkiläisiin kollegoihimme verrattuna ongelma ei meillä kuitenkaan ole niin suuri.
Alla ravintola Askin Facebook-päivitys uudesta käytännöstä.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.