Alkon ovet kävivät tiuhaan heinäkuussa. Monopolista tiedotetaan, että juomien myynti kasvoi 14,7 prosenttia edellisvuoden heinäkuuhun verrattuna.
Suomalaiset asioivat Alkossa ahkerasti heinäkuussakin: juomien litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 14,7 prosenttia. Eniten kysyntä kasvoi prosentuaalisesti roseeviineissä, joita myytiin heinäkuussa 25,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kuohuviinien myynti kasvoi 20,3 prosenttia, punaviinien 18,4 prosenttia ja valkoviinien 16,7 prosenttia. Tuoteryhmistä muiden väkevien juomien, kuten konjakit, viskit ja liköörit, myynti kasvoi 18,4 prosenttia.
Alkon myyntitilastoista selviää, että tiettyjen juomaryhmien myynti myös laski edellisvuoteen verrattuna. Muun muassa väkevien ja mietojen viinien, maustettujen vodkien ja Pils-oluiden myynti laski viime heinäkuuhun verrattuna. Eniten laski pils-oluiden myynti, joita ostettiin 20,8 prosenttia vähemmän kuin viime heijnäkuussa.
Korona näkyy Alkon myynneissä – myös alkoholittomien juomien myynti kasvussa
Yksi syy Alkon myyntien kasvuun on korona-ajan aiheuttamat rajoitukset niin ravintolatoiminnassa kuin matkustuksessakin.
– Hallitus on kesä-heinäkuussa purkanut ravintoloiden ja matkustamisen rajoituksia ja tämän arvioidaan vaikuttavan Alkon litramyyntiin tulevina kuukausina. Muutoksen suuruutta on vielä haastava arvioida, Alkosta kerrotaan.
Alkosta toivotaan, että asiakkaat noudattaisivat edelleen ohjeita koronaan liittyen myymälöissä asioidessaan. Asiakkaiden on syytä pitää mielessä turvavälit ja käsien pesu sekä suosia korttimaksamista. Turvallisuustoimenpiteet ja tehostettu hygienia jatkuvat myymälöissä toistaiseksi.
Alkoholijuomien lisäksi suomalaiset ovat ostaneet Alkosta yhä enemmän alkoholittomia juomia. Alkon mukaan kuluttajat haluavat vaalia omaa terveyttään ja hyvinvointiaan yhä kokonaisvaltaisemmin. Alkoholinkäytön kohtuullisuus ja alkoholin vaikutukset pohdituttavat, kun tietoisuus alkoholinkäytön haitallisista terveysvaikutuksista kasvaa. Heinäkuussa alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi 17,2 prosenttia, kesäkuussa 13,8 prosenttia.
– Meillä on valikoimassa noin 180 alkoholitonta tuotetta, kun vielä vuonna 2015 tuotteita oli 84. Alkoholittomat ovat tärkeä osa myös meidän valikoimaamme. Asiakkaat ovat kiinnostuneita erityisesti alkoholittomista viineistä ja oluista. Viineissä alkoholiton suosikki on kuohuviini. Oluissa kirjo on kasvanut entisestään ja meiltä löytyykin tuotteita keveistä vehnäoluista aina tummiin stouteihin asti, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat Pennasen mukaan kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut, joka osaltaan vaikuttaa lisääntyneeseen kysyntään.