Tuore kampanjatutkimus puhuu sen puolesta, että suomalaiset ottavat ilon irti kesäkauden kasviksista. Kuuluuko tämän kesän hittituote jo ruokavalioosi?
Kesällä suomalaisen uuden sadon kasvisten valikoima kaupassa on parhaimmillaan. Asiantuntija kertoo, että yksi kasvis on kuitenkin tänä vuonna ylitse muiden.
– Tämän kesän hittituote on kukkakaali, jota saadaan suomalaisena kesäkuun lopulla. Vihannesmyynnissä myydään juhannuksena perinteisesti varhaisperunaa, myös uuden sadon sipuli ja porkkana saapuvat kauppaan, kertoo K-supermarket Postitalon kauppias Aki Luomanen.
Suomalaiset syövät kesällä paljon kasviksia
Kesä tuo suomalaisten ruokapöytiin tuoretta satoa, ja etenkin kasviksia kulutetaan kesällä runsaasti muita vuodenaikoja enemmän. Tämä saatiin selville Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa.
Taloustutkimuksen toteuttaman Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn mukaan suuri osa suomalaisista syö kesällä muihin vuodenaikoihin verrattuna enemmän kasviksia. Kysyttäessä mikä omissa ruokailutottumuksissa eniten muuttuu kesällä, reilu 40 prosenttia vastaajista kertoi lisäävänsä kasvisten käyttöä. Vastaajista 15 prosenttia kertoi lisäksi ruokavalion muuttuvan terveellisemmäksi.
Suomalaisen, lähellä tuotetun ruoan syöminen tukee samalla kotimaista työtä, Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa.
– Kasvisten voimakkaampi suosiminen korostuu etenkin naisilla, joista jopa joka toinen kertoi lisäävänsä kasvisten käyttöä. Samoin naiset arvioivat miehiä useammin oman ruokavalion muuttuvan kesällä terveellisemmäksi, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kertoo.
– Tuloksissa on hieman yllättävää se, että vajaalla kolmanneksella, eli 27 prosentilla vastaajista, ruokailutottumukset eivät muutu lainkaan, Eljala toteaa.
Hieman yllättäen myös herkuttelun totesi lisääntyvän vain 14 prosenttia vastaajista, vaikka kesä on esimerkiksi jäätelönsyönnin sesonkiaikaa.
– Kesään kuitenkin kuuluvat vahvasti esimerkiksi grillissä valmistettavat herkut. Kyselyn mukaan etenkin miehet, ja erityisesti nuoremmat ikäryhmät, syövät kesäaikaan enemmän lihaa. Vanhempi ikäpolvi sitä vastoin lisää kalan käyttöä, Eljala toteaa.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa ja siihen vastasi 1032 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.
Lähde: Suomalaisen Työn liitto