Joudutko huutamaan tilauksesi tarjoilijalle tai kassalle? Etkö kuule, mistä pöydässä keskustellaan aterian äärellä? Ravintolat voivat olla meluisia, mutta sille löytyy myös syynsä.
Huomenta Suomen lähetyksessä keskusteltiin kokin ja tarjoilijan työstä nykypäivänä.
Kova melutaso ravintoloissa ei ole ainoastaan harmin aihe, mutta myös terveysriski – varsinkin ravintoloissa työskenteleville. Pitkäaikainen altistuminen yli 70 tai jopa 80 desibelin melulle huonontaa kuuloa ajan myötä.
Ravintoloiden meluisuus johtuu osittain trendeistä ravintoloiden sisustuksissa ja palvelusuunnittelussa. Yksikään ravintolan omistaja tuskin haluaa vaarantaa työntekijöidensä tai asiakkaidensa kuuloa, mutta hälyisyyden syiden nostaminen esille on yksi tapa edistää keskustelua.
Yritä näitä kikkoja, jos ravintolan meluisuus häiritsee
- Kaikki pöydät eivät ole tasaveroisia ravintolassa. Pyydä mahdollisuutta vaihtaa hiljaisempaan pöytään, jos koet melun häiritsevän. Voit myös yrittää varata pöydän valmiiksi rauhallisemmasta kohdasta salia.
- Jos musiikki soi liian kovalla, pyydä henkilökuntaa laittamaan sitä hiljemmalle. Et välttämättä ole ainoa asiakas, jonka korvat ovat kovilla.
- Valita melusta. Jos ravintoloitsija tai ravintolapäällikkö saa tarpeeksi valituksia liian kovasta melusta ravintolassaan, saattavat he tajuta tehdä ongelmalle jotain.
- Jos huomaat toisten ravintoloiden olevan aina selvästi hälyisempiä kuin toiset, suosi omille korvillesi sopivia paikkoja.
1. Kukaan ei halua ravintolaa, jossa on hiljaista kuin haudassa
Meluisuus ravintoloissa on osittain harkittua. Ravintolan julkisuuskuvaan sopivan musiikin soittaminen kovalla saa paikan tuntumaan eloisalta ja trendikkäältä.
Todella hiljainen ravintola voi taas tuntua kuolleelta paikalta ja oma puheääni voi pöydässä keskustellessa kuulua naapuripöytiin kiusallisenkin hyvin.
Ero viihtyisän ja eloisan äänimaailman ja korvia vihlovan melun välillä on kuitenkin selkeä. Ruoan äärellä seurustellessa ei halua huutaa pöydän yli tai yrittää lukea huulilta.
Toisaalta joidenkin tutkimusten mukaan asiakkaat juovat enemmän ja nopeammin äänekkäissä tiloissa, mikä on anniskeluravintoloiden myynnin kannalta suhteellisen hyvä uutinen.
2. Hyvä akustiikka ei ole ilmaista
Ravintolan rakentaminen tai remontoiminen akustisesti sopivaksi ei ole halpaa hupia. Sitä varten tarvitaan akustiikkaan erikoistuneita konsultteja ja insinöörejä, jotka osaavat sisustusmateriaaleja valitessa huomioida tilan pinnat ja muodot, jotta ravintolassa ei kaikuisi.
Ravintoloitsija saattaakin miettiä uutta ravintolaa aloitellessaan, että akustiikkaan uppoavan rahasumman käyttääkin mieluummin muuhun irtaimistoon tai henkilökunnan palkkaamiseen.
3. Muutos ravintoloiden estetiikassa vaikuttaa meluisuuteen
Niinkin yksinkertaisten asioiden kuin pöytäliinojen, mattojen, seinäkankaiden, verhojen ja koristekasvien avulla ravintolan hälyisyyttä saa vaimennettua. Mutta ne ovat menneet osittain pois muodista ravintoloiden sisustuksessa.
Pelkistetty ja paljas sisustus on tätä päivää, mutta se kenties saa ravintolan kuulostamaan meluiselta.
4. Tietynlaiset tilat ovat aina meluisia, kun ne ovat täynnä ihmisiä
Uusia ravintoloita perustetaan nykytrendin myötä myös tiloihin, jotka ovat aikaisemmin olleet jossain aivan muussa käytössä. Esimerkiksi vanhoihin tehdashalleihin, joissa on korkeat katot sekä betoniset lattiat ja seinät. Tai vanhoihin kirkkoihin tai muihin sellaisiin tiloihin, joiden suunnittelussa on otettu huomioon mahdollisimman hyvä äänen kantavuus.
Vaikka vanhaa kirkkoa yrittäisi kuinka vaimentaa sen sisustuksessa ja materiaalivalinnoissa, on sellainen tila aina rakennettu toimimaan niin, että yhden henkilön puhe kantaa koko salin poikki.
Lähde: Vox