Oletko huomannut, ettei suomalaisten baarien edustoilla enää nykypäivänä näy asiakkaita houkuttelevia happy hour -kylttejä? Mainoskylttien katoaminen katukuvasta johtuu yksinkertaisesta syystä: alkoholilainsäädännön rajoitteista.
Moni suomalainen on varmasti ainakin ulkomaan reissuillaan törmännyt termiin happy hour, jolla viitataan useimmiten anniskeluravintolan juomatarjoukseen. Happy hour voit tarkoittaa tiettyä ajankohtaa, jolloin alkoholijuomia, kuten olutta, viiniä tai drinkkejä myydään edullisemmin. Se voi myös viitata tarjoukseen, jolla yhden juoman hinnalla saa poikkeuksellisesti useamman juoman.
Näin määrää alkoholilaki:
"Jos alkoholijuomaa myydään tarjoushinnalla, hinnasta voi ilmoittaa myyntipaikan ulkopuolella ainoastaan siinä tapauksessa, että tarjoushinta on voimassa yhtäjaksoisesti vähintään kaksi kuukautta myyntipaikan koko aukioloajan.
Alkoholijuomien lyhytaikaisiin tarjoushintoihin viittaavien termien käyttäminen anniskelu- tai vähittäismyyntipaikan ulkopuolisessa mainonnassa on kiellettyä. Tällaisia termejä ovat esimerkiksi happy hour, onnen tunnit ja euron päivä / ilta. Termit tarkoittavat alkoholijuomien alennettuja hintoja ilmoitettuina ajankohtina, vaikka alkoholijuomia ei erikseen ilmoituksissa mainittaisikaan."
Lähde: Valvira
Tällainen juomien markkinointi ei kuitenkaan enää ole mahdollista Suomessa, ainakaan baarien ulkopuolella. Alkoholilainsäädännön mukaan lyhytaikaisten tarjousten mainostaminen ravintoloiden ulkopuolella on kiellettyä ja näin ollen myös termi happy hour on lainvastainen.
"Ravintola-alalla menee jo muutenkin huonosti"
Helsinkiläisravintola Groteskin baarimestari Jesse Teerenmaa kertoo törmänneensä happy hour -tarjousta mainostaviin kyltteihin niiden laittomuudesta huolimatta.
– Muutama baari tulee kyllä mieleen, joissa se kyltti näkyy vielä pihalla, mutta jätetään nimet sanomatta, Teerenmaa naurahtaa.
– Sääntö on sinänsä hölmö, sillä ravintola-alalla menee jo muutenkin huonosti sen myötä, että verotuksia korotetaan koko ajan. Ihmiset kuitenkin juovat kotonaan hirveästi ja hakevat viinaa Virosta, hän muistuttaa.
Ravintoloissa juomista valvotaan – kotona ei
Teerenmaan mielestä happy hour -tyyppisten tarjousten mainostamisen salliminen voisi itse asiassa lisätä alkoholin kohtuukäyttöä, eikä päinvastoin.
– Happy hourin aikaan voisi olla tarjolla hieman halvempaa olutta tai viiniä töiden jälkeisenä aikana. Se voisi lisätä ravintoloiden asiakasmääriä ja vähentää ilmiötä, jossa ihminen menee kotiin korkkaamaan oluen ja juo valvomattomassa tilassa.
Baarimestari uskookin, että liiallista humaloitumista tapahtuisi vähemmän anniskeluravintoloissa, jossa tilannetta pystytään valvomaan. Hän muistuttaa, että baarien työntekijöillä on koulutus sekä eettinen vastuu alkoholin anniskelusta.
–Jos ihminen on liian jurrissa, niin sen pelkän taloon tuodun rahan takia ei ehkä kannata anniskella hänelle. Mieluummin sitten tarjoaa vettä ja sanoo, että nyt olisi Jaska parempi mennä kotiin.
Baarimestari ei kannata paljousalennuksia
Teerenmaa ei kuitenkaan ole sillä kannalla, että juomia pitäisi saada myydä paljousalennuksella. Tämän tyyppinen happy hour -kampanjointi voisi baarimestarin mukaan lisätä ongelmia.
– Vaikka lainsäädäntö onkin mielestäni nyt vähän hölmö, en ole sillä kannalla, että juomia pitäisi esimerkiksi saada puoleen hintaan tai tuplamäärä. Jos tarkoituksesi on ostaa yksi annos alkoholia ja yhtäkkiä eteesi tuodaan kaksi, niin siinä herää houkutus juoda enemmän. Ei sekään hyvä ole. Joku välimalli tästä pitäisi keksiä.