Suomalaisten suosikki on punaviini, jota nautitaan yksi tai kaksi lasillista kerrallaan, kertoo Altian teettämä kuluttajatutkimus.
Altian teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan Suomessa, kuten muissakin Pohjoismaissa, suosituin viinityyppi on punaviini, mutta täällä myös kuohuviini ja valkoviini ovat erittäin suosittuja.
Sen sijaan muualla suosittu vahva ja täyteläinen amarone-punaviini ei ole niin suosittua meillä kuin muualla. Altian mukaan muissa maissa suuri osa kuluttajista mainitsi spontaaniksi sen ehdottomaksi ykköseksi, kun taas suomalaisten yleisin vastaus oli punaviini yleensä.
– Suomalaiset ovat positiivisen uteliaita ja mutkattomia viinin kuluttajia. Suomalaisilla on halu oppia lisää viineistä ja heittäytyä viinien maailmaan ilman turhaa pönötystä. Ruotsalaiset taas ovat suomalaisia imagohakuisempia viinivalinnoissaan, kertoo Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi Altian tiedotteessa.
Suomessa on myös yhtä paljon viiniharrastajia kuin Ruotsissa.
– Suomessa on paljon myös pragmaattisia viininkuluttajia, joille valinnan helppous on tärkeää, ja joille eri tilanteisiin sopivat pakkausvaihtoehdot ovat tärkeässä roolissa, Sorsakivi kertoo.
Enemmistö suomalaisista viininkuluttajista (45 prosenttia vastaajista) kertoi nauttivansa yhdellä kertaa keskimäärin kaksi lasillista viiniä. Runsas neljännes kertoi juovansa yhdellä kertaa keskimäärin yhden lasillisen. Kerrallaan nautitut viinimäärät olivat hyvin samakaltaisia kaikissa neljässä tutkitussa maassa.
Kuluttajatutkimus toteutettiin nettikyselynä ja siihen osallistui noin 8 000 kuluttajaa, eli noin 2 000 vastaajaa kustakin maasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Altia