Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Tutun marjan myynti huikeassa kasvussa: "Myydyin pakaste Suomessa"

shutterstock_146861537
Suomalaiset syövät yhä enemmän pakastemustikoita.Shutterstock
Julkaistu 23.11.2016 12:31
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

K:n Ruokailmiöt 2017 -tutkimuksen julkistustilaisuudessa helsinkiläiset ruokakauppiaat kertoivat, mitkä tuotteet ovat tehneet tänä vuonna erityisen hyvin kauppansa suomalaisissa ruokakaupoissa. Selvisi, että mustikka kuuluu näiden yllättäjien joukkoon.

Suomalaisena superfoodina ylistetty mustikka tekee Suomessa tänä päivänä hyvin kauppansa. Suomalaiset ovat oppineet löytämään tutun marjan ruokakauppojen pakastehyllyistä.

– Myydyin pakaste Suomessa on Pirkan suomalainen mustikka, helsinkiläisen K-supermarket Hertan kauppias Markus Ranne kertoo.

– Sen myynti on kappalemääräisesti isompi kuin yhdenkään jäätelöpuikon, Ranne kertoo.

Mustikoille raivataan lisää tilaa ruokakaupoista

Tietyn tuotteen kova menekki saa kauppiaille aikaan haasteen siksi, että suosikkituotteiden ei haluta koskaan loppuvan hyllystä. Mustikka on aiheuttanut tällä saralla kauppiaille päänvaivaa.

– Me olemme koko ajan lisänneet sille kaupassa tilaa ja kohta meillä on varmaan koko seinällinen mustikkaa, Ranne nauraa.

Helsinkiläisen K-supermarket Mustapekan kauppias Jouni Ekholm uskoo, että yksi syy mustikoiden suosion kasvuun on se, että suomalaiset ovat oppineet syömään enenevissä määrin erilaisia rahkatuotteita ja smoothieita – joiden joukkoon moni lisää nimenomaan mustikoita.

– Näistä ilmiöistä kaikista näkee, että ne vaikuttavat hirveästi toisiinsa. Rahkat ja marjat menevät aika käsi kädessä, kun niitä yhdistellään, Ekholm jatkaa.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Mustikka