Alko julkaisi maanantaina toukokuun myyntitilastonsa. Myynneissä jatkui sama trendi kuin alkuvuodestakin.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu Alkon kuukausittaisista myyntitilastoista. Maanantaina Alko julkisti toukokuun myyntinsä, ja tilastoista on havaittavissa samanlainen trendi kuin alkuvuodestakin: kun alkoholijuomien myynti laskee, alkoholittomien myynti puolestaan samalla kasvaa.
Näin juomien litramyynti laski:
Toukokuu 2021 vs toukokuu 2022
Panimotuotteet: - 9,9 %
Punaviinit: - 15,7 %
Valkoviinit: - 12,6 %
Roseeviinit: - 23,7 %
Kuohuviinit: - 11,1 %
Viinit yhteensä: - 14,4 %
Väkevät: - 6,7 %
Alkon kokonaislitramyynti laski toukokuussa 11,8 prosenttia verrattuna vuoden 2021 toukokuuhun.
Alkoholittomien juomien suosio jatkaa kasvuaan
Alkoholittomien juomien myynti puolestaan kasvoi 10,5 prosenttia. Kuten aiemmin olemme kertoneet, alkoholittomat juomat ovat kasvava trendi, ja vuosien saatossa alkoholittomien juomien valikoima on Alkossa kasvanut hurjasti. Esimerkiksi huhtikuussa alkoholittomien juomien myynti kasvoi 6,3 prosenttia.
Juomien myynti on kasvanut lähes poikkeuksetta myös aiempina kuukausina. Muutos on merkittävä vuosikymmenten takaiseen, sillä hiljattain 90 vuotta täyttäneen Alkon ainoa alkoholiton tuote ensimmäisten myymälöiden avatessa ovensa oli paperipussi.
Alkon liikentoimintajohtaja Kari Pennasen mukaan alkoholittomien tuotteiden historia yrityksessä ulottuu vuoteen 1967.
– 2010-luvulla kiinnostus on alkanut herätä isommin ja nyt voimme jo puhua todellisesta buumista. Valikoimassamme alkoholittomia tuotteita on kolmisen sataa, kertoi Pennanen toukokuisessa tiedotteessa.
Tänä vuonna Alko on myös päättänyt laajentaa juomien myyntikanaviaan. Kesäkuun alussa tiedotettiin Alkon uudesta, alkoholittomien juomien kioskikonseptista.