Makeis- ja leipomoyhtiö Fazer on päättänyt testata myös karkkien ja suklaan myymistä autokaistalla. Tempauksen tarkoituksena on jälleen kerran vähentää ruokahävikkiä, jota uhkaa syntyä kevään koronakriisin vuoksi.
Videolla: Tiesitkö? On olemassa oikea tapa syödä jäätelöä, jos haluat siitä parhaan maun irti.
Huhtikuussa uutisoitiin Fazerin yllättävästä tempauksesta: Makeis- ja leipomoyhtiö kertoi tuolloin avaavansa vierailukeskuksensa edustalle Vantaan Fazerilaan tilapäisen drive-in-myyntipisteen. Autokaistalta myytiin pakasteena leipomotuotteita, jotka oli alun perin tarkoitettu ravintola- ja hotelliasiakkaille. Koska koronakriisi sulki monet ravintolat ja hotellit, nämä tuotteet uhkasivat päätyä hävikiksi.
Leipomotuotteiden väliaikainen drive-in-myyntipiste kiinnosti kuluttajia niin paljon, että Vantaalle muodostui avajaispäivänä satojen metrien autojono. Ihmiset jonottivat jopa tunteja, jotta pääsivät ostamaan hävikkikasseja. Muun muassa Helsingin Sanomat haastatteli tuolloin paikalla käyneitä asiakkaita. Vantaalainen Lotta Seabrook kertoi Helsingin Sanomille jonottaneensa leipomokassia yli neljä tuntia.
– Siinä vaiheessa, kun olin jonottanut jo pari tuntia ja olin parkkipaikan kohdalla, ajattelin että ei tästä enää voi kääntyä takaisin. Sen jälkeenkin jonossa meni vielä yli kaksi tuntia, Seabrook totesi Helsingin Sanomille.
Karkkia autokaistalta
Nyt Fazerilta kerrotaan, että tempaus muuttaa hieman muotoaan ja juhannusviikolla maanantaista keskiviikkoon autokaistalta voi ostaa leipomotuotteiden sijaan makeisia. Myynnissä olevat makeistuotteet oli alun perin valmistettu kansainväliseen matkustajamyyntiin ja irtokarkkipisteille.
– Drive-in-myyntipisteen ansiosta saadaan vähennettyä merkittävästi hävikkiä, joka uhkaa syntyä koronavirusepidemian seurauksena. Makeismyynnillä halutaan ilahduttaa juhannukseen valmistautuvia suomalaisia, Fazerilta kerrotaan.
Myyntipiste avautui maanantaina Fazerin tehdasalueen parkkialueelle, ja se toimii autoille tarkoitetulla drive-in-periaatteella. Asiakkaan ei tarvitse nousta autosta tilausta tehdessään, ja kaupankäynnin kontaktit on minimoitu. Hygieniasyistä vain korttimaksu on mahdollinen. Myyntipisteestä voi ostaa valmiiksi koostettuja, valikoimaltaan päivittäin vaihtelevia tuotekasseja, jotka sisältävät irtomakeisia ja suklaata. Fazerilta varoitellaan, että suosion yllättäessä myyntipisteelle saattaa joutua tälläkin kertaa jonottamaan, joten vesipullo on hyvä ottaa mukaan varmuuden vuoksi.
Myös muilla yrityksillä vastaavanlaisia tempauksia
Fazerin lisäksi myös monet muut yritykset ovat kevään aikana kokeilleet drive-in-myyntipisteitä poikkeuksellisessa tilanteessa. Hävikkikasseja on myynyt muun muassa Paulig, joka edustaa myös Santa Marian tuotteita.
– Poikkeuksellinen kevät on vaikuttanut ravintoloiden arkeen ja Pauligin Foodservice-ruokatuotteiden kiertoon. Paulig haluaa välttää kaikessa toiminnassaan turhaa hävikkiä ja järjestää siksi ainutlaatuisen mahdollisuuden ostaa ja testata ammattikokkien käyttämiä tuotteita kotikeittiössä, Paulig tiedotti huhtikuussa.
Autokaistamyynnin lisäksi elintarvikealan yritykset ovat keksineet myös muita keinoja myyynnin edistämiseksi poikkeusoloissa. Esimerkiksi useimmat yrityksille normaalisti avoinna olevat elintarviketukut avasivat ovensa myös tavallisille kuluttajille kevään aikana.
Lue myös: Oletko sinäkin ihmetellyt tätä Puffet-jäätelön keksissä? Jäätelötehdas paljastaa faktat ikonisesta hittituotteesta – nimi oli ennen aivan eri
Lähteet: Fazer, Paulig, Helsingin Sanomat