Vapun ruokapöydässä ja piknikvilteillä halutaan ehdottomasti herkutella. Katso, mitkä ovat suomalaisten suosikkiruoat!
Suomalaiset nostavat vapun suosikkiherkuksi juhlapäivän alla kauppoihin ilmestyvän siman, hyvänä kakkosena tulevat sokeriset munkit, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Suomalaisen työn päivä on oiva tilaisuus muistaa suomalaisia työntekijöitä ja tukea suomalaista työtä, kampanja muistuttaa.
Taloustutkimuksen toteuttaman Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn mukaan tutut, perinteiset maut pitävät pintansa kevään karnevaalin juhlinnassa. Kysyttäessä vappuaaton tärkeintä elintarviketta suurimman suosion reilun tuhannen vastaajan keskuudessa sai sima, jonka nosti ykköselintarvikkeeksi 69 prosenttia vastaajista. Seuraaville sijoille nousivat munkit, nakit, perunasalaatti ja kuohujuoma.
– Vappu on siitä helppo juhla, että halutessaan vaikka kaiken tarjottavan voi ostaa valmiina. Toisille taas yhteiset munkinpaistotalkoot ovat ainoa oikea tapa aloittaa juhlinta ja he valmistelevat myös hyvissä ajoin ennen h-hetkeä siman itse, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kuvailee.
Mitkä ovat vappuaaton tärkeimmät elintarvikkeet?
• Sima (63 %)
• Munkit (54 %)
• Nakit (49 %)
• Perunasalaatti (46 %)
• Kuohuviini/Samppanja (41 %)
• Tippaleipä (23 %)
• Lihapullat (16 %)
• Sillit 13 %
…
• Tuulihatut (2 %)
– Vappuun perinteisesti liitettäviä tippaleipiä suosi vastaajista hieman yllättäen vain vajaa neljännes, eli 23 prosenttia vastaajista. Tuloksissa mielenkiintoista on myös sillien suosio: vanhemman ikäpolven parissa ne keräsivät 26 prosentin kannatuksen, mutta nuoremman ikäpolven parissa kannatus ylsi vain yhteen prosenttiin, hän jatkaa.
Vappuna ruokaostoksilla korostuvat helppous ja nopeus
Tiettyjen einesten ja valmisruokien, kuten perunasalaatin ja nakkien sekä naposteltavien, kuten sipsien ja dippikastikkeiden kulutus on vappuna huipussaan. Myös panimotuotteiden rooli on merkittävä. Ostoskoreihin valitaan runsaasti myös piknikille sopivia tuotteita.
Suomalaisen työn päivä on oiva tilaisuus muistaa suomalaisia työntekijöitä. Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan kymmenen euron lisäpanostus kuukaudessa suomalaisiin tuotteisiin toisi maahan vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen.