Hyvistä rasvoistaan ja terveellisyydestään tunnetut pähkinät ovat terveellistä välipalaa, joiden kulutus on kasvanut suomalaisten keskuudessa vuosi vuodelta.
Meiran teettämässä kuluttajatutkimuksessa selvitettiin sitä, kuinka suomalaiset suhtautuvat pähkinöihin osana ruokavaliotaan. Selvisi, että pähkinöiden kulutus on kasvanut viime vuosina – eikä suosiolle näy ainakaan vielä loppua.
Suomalaiset ostivat pähkinöitä yli 45,6 miljoonalla eurolla vuonna 2014. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 25 prosenttia. Kaikkein eniten eri pähkinälaaduista myynti kasvoi cashew- ja saksanpähkinöiden osalta.
Pähkinöitä käytetään monipuolisesti
Suomalaiset ostavat pähkinöitä moniin eri käyttötarkoituksiin. Niitä hyödynnetään muun muassa ruuanlaitossa ja leivonnassa ja tällöin suositaan maustamattomia siemensekoituksia ja pähkinärouheita. Välipalaksi ja herkuiksi ostetaan myös suolattuja tai maustettuja laatuja.
Liki 80 prosenttia tutkimukseen osallistuneista kertoi ostavansa pähkinöitä välipalaksi tai naposteluun. Viikoittain pähkinöitä kertoi napostelevansa hieman alle viidennes tutkimukseen osallistuneista.
Meiran vuonna 2014 teettämään kuluttajatutkimukseen pähkinöiden käytöstä vastasi internet-paneelissa 850 iältään 18–69-vuotiasta suomalaista.
Lähteet: Meira, Nielsen PanelTrack, 52 viikkoa päättyen 5.10.2014