Tänä syksynä talvirenkaat vaihdetaan alle ensimmäistä kertaa uuden tieliikennelain aikana. Käytännössä uusi tieliikennelaki pidentää talvirenkaiden vuosittaista käyttöaikaa.
Kesäkuussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki toi mukanaan ison muutoksen talvirengasrulettiin: Talvirenkaita ei enää tarvitse vaihtaa alle kalenteria tuijottaen.
Uuden lain myötä talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli keli niin vaatii. Aiemmin laki velvoitti käyttämään talvirenkaita joulukuun alusta helmikuun loppuun, joten uusi laki jopa pidentää talvirengaskautta.
– Keliperusteisuus ja oman harkinnan käyttäminen renkaiden vaihtamisen suhteen ei tarkoita sitä, että talvirenkaita ei tarvitse käyttää lainkaan, muistuttaa Teknisen Kaupan Liiton rengasvalmistajien jaoston puheenjohtaja Jari Lindeman Goodyear Finlandista liiton tiedotteessa.
Koska vapaus rengasvalintojen suhteen on kasvanut kesäkuisen lakimuutoksen myötä, lepää myös vastuu turvallisesta liikenteestä aiempaa enemmän autoilijoiden harteilla.
Tarkista renkaat hyvissä ajoin ennen talvikelejä
Ennen talvirenkaiden vaihtoa kannattaa tarkastaa renkaiden ikä, kulumisen tasaisuus, urien syvyys sekä nastarenkaissa nastojen kunto. Nastasta katsotaan, että se nousee renkaasta riittävän ylös, on napakasti kiinni ja että lumi- ja jääpintaan pureutuva nastapiikki on erotettavissa.
Kitkarenkaista on varmistettava lisäksi se, että ne ovat pohjoismaisiin olosuhteisiin sopivat, eivätkä esimerkiksi keskieurooppalaista mallia.
Muista kierrättää
Vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, tulisi renkaiden paikkaa kierrättää säännöllisesti pyörimissuuntaa muuttamatta, jotta eri renkaiden kulumiserot pysyvät maltillisina ja kokonaiskilometrimäärä mahdollisimman suurena.
– Jos renkaiden paikkaa ei vaihda, kaksi rengasta kuluu vaihtokuntoon huomattavasti nopeammin. Taloudellisempaa ja turvallisempaakin olisi, jos renkaat kuluisivat samaan tahtiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomautti MTV Uutisten haastattelussa viime syksynä.
Lähde: Teknisen Kaupan Liitto
Lue myös: Miten liukkaalla pitää jarruttaa, että auto pysyy hanskassa?