Yllättävän monella on vaikeuksia arvioida, milloin talvirenkaat tulisi vaihtaa – joka toinen haikailee vanhan systeemin perään

6:20img
Renkaanvaihdossa on helppo mokata. Katso videolta, millainen on oppikirjasuoritus.
Julkaistu 15.10.2021 17:58

Ville Järveläinen

Talvirenkaat vaihdetaan alle nyt jo toista kertaa uuden tieliikennelain aikana.

Talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

"Esson baarin" puheet talvirengaspakon päättymisestä on siis syytä lopettaa viimeistään nyt, sillä uuden tieliikennelain myötä talvirenkaiden pakollinen käyttöaika piteni jopa kuukaudella sekä syksyllä että keväällä kelin näin edellyttäessä.

Marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana saa käyttää kesärenkaita ainoastaan silloin, jos tieolosuhteet alueella ovat kokonaisuudessaan kesärenkaille soveltuvat.

Lue myös: Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi

Useampi kuin joka neljäs ei osaa arvioida, milloin vaihtaa talvirenkaat

Liikenneturva teetti hiljattain kyselyn, jonka vastaajista 28 prosenttia – siis useampi kuin joka neljäs – oli sitä mieltä, että on hankala arvioida, milloin kesärenkaat on hyvä vaihtaa talvirenkaisiin.

Miltei puolet (48 %) vastaajista koki puolestaan, että talvirenkaiden käytön tarpeellisuuden arviointi on nykyään liikaa autoilijan oman arvion varassa.

– Ennen laissa oli tiukemmat päivämäärät, mutta tuskin kukaan jätti talvirenkaita silloinkaan vaihtamatta, jos talvi tuli jo ennen sitä, kertoo tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Elovaaran mukaan autoilijan ennakointi korostuu nyt entisestään, sillä autossa on oltava talvikelissä talvirenkaat kalenterista riippumatta. Säätiedotteita kannattaa seurata, ettei talvi pääse yllättämään.

– Jos ennakointi on jäänyt tekemättä, on työkalupakista kaivettava reagointi. Eli jos aamulla töihin lähtiessä sää on talvinen ja auton alla on vielä kesärenkaat, ei tien päälle voi lähteä liukastelemaan. Vaihtoehtoina on vaihtaa talvirenkaat alle, kulkea töihin julkisilla tai jäädä etätöihin, Elovaara jatkaa.

Lue myös: "Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä asiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseen

Lähde: Liikenneturva

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat