Subilla seurattavassa 112-sarjassa tutustutaan lähietäisyydeltä muun muassa hätäkeskuspäivystäjän työhön.
Subilla seurataan tiistaisin hätäkeskuksen, poliisin ja pelastuslaitoksen työtä valottavaa 112-sarjaa. Kaikki jaksojen tarinat ovat todellisia kertomuksia siitä mitä tapahtuu, kun kansalainen soittaa hätänumeroon.
Yksi sarjassa nähtävistä henkilöistä on hätäkeskuspäivystäjä Salla Turunen. Turunen on vastannut hätäpuheluihin reilun kahden vuoden ajan.
– Työ hätäkeskuspäivystyksessä on haastavaa. Oma rooli puheluissa on iso, jotta paikalle saadaan tarvittava apu nopeasti, Turunen kertoo
Vuosien aikana Turunen on ehtinyt ottaa vastaan monia puheluita, mutta yksi on jäänyt mieleen erityisesti. Turunen otti syksyllä vastaan puhelun Rautavaarasta, missä oli tapahtunut henkilöauton ja linja-auton nokkakolari. Kolarissa kuoli henkilöautoa ajanut nainen ja tämän kolme pientä lasta. Myöhemmin selvisi, että nainen oli ohjannut autonsa bussia kohti tahallaan.
– Se on ainoa kerta, kun työt ovat seuranneet minua kotiin. Rautavaaran tapaus pyöri mielessä useita päiviä, Turunen kertoo.
Puhelua hoitaessaan Turunen kertoo keskittyneensä itse pysymään tilanteessa rauhallisena ja yrittämään parhaansa mukaan antamaan tukea ja apua paikalla olleille ihmisille.
– Siihen täytyy pystyä. Ihmiset luottavat siihen, että soittaessaan hätänumeroon heitä auttaa joku, joka tietää, mitä pitää tehdä eikä sorru itkuun kesken puhelun.
Erityisen rankkoja tapauksia hoitaessaan hätäkeskuspäivystäjät saavat itselleen apua tarvittaessa jo työpaikalla. Työpaikalla järjestetään defusing-keskusteluja, joissa vaivaamaan jääneistä tapauksista pääsee keskustelemaan.
– Rautavaara-puhelun purin keskustellen jo saman päivän aikana. Monesti olen myös pyytänyt, että esimerkiksi vuoromestarimme kuuntelee puhelun, jos se on jäänyt mietityttämään, Turunen valottaa.