Subilla esitettävässä 112-sarjassa mukana oleva hätäkeskuspäivystäjä Saana Välimaa auttaa työkseen ihmisiä.
Lähes kuusi vuotta hätäkeskuspäivystäjänä työskennellyt Saana Välimaa kertoo työnsä olevan fyysisesti rankkaa.
– Selkä on koetuksella, kun tekee 12-tuntisia työpäiviä. Työ on kuitenkin vaihtelevaa ja merkittävää, Välimaa sanoo.
Hätäkeskuspäivystäjän työssä pelastetaan ihmishenkiä.
– Jokin aika sitten saimme hälytyksen, jossa henkilö löytyi ulkoa ja soittaja oli varma, että henkilö on kuollut. Laskin ja päättelin, että hän voi kuitenkin olla vielä elossa. Ja niin olikin. Henkilö saatiin hoitoon ja hän toipui.
Työ on tärkeää ja haastavaa.
– Paras puoli on ihmisten auttaminen ja se, että saa tehdä vuorotyötä. En pystyisi tavalliseen kahdeksasta neljään -työrytmiin.
– Huonojakin puolia on. Kuten se, että joutuu välillä ottamaan vastaan inhottavia puheluita, joissa saatetaan vähätellä, tytötellä ja jopa huoritella. Epäasialliset puhelut kuuluvat työn nurjaan puoleen.
Saana Välimaa ja muut hätäkeskuspäivystäjät pitävät samanaikaisesti monia lankoja käsissään.
– Työtehtävissä joudumme yhden hätäpuhelun aikana samaan aikaan lukemaan, puhumaan soittajalle, kuuntelemaan ja käsittelemään useita tietokoneita. Välillä saatava vastaanotto ja palaute on hyvin epäkiitollista. Siksi siellä töissä kuitenkin ollaan, koska halutaan auttaa ihmisiä.
– Työ ei ole helppoa ja se välillä myös kyynistää. Kukaan ei ymmärrä hätäkeskuspäivystäjää paremmin kuin toinen hätäkeskuspäivystäjä.