Espanjassa on joka kulmalla kiinalaisomisteinen lahja- ja kodintavarakauppa, joista espanjalaiset ostavat huokeaan hintaan Kiinassa valmistettuja tavaroita.
Kiinassa puolestaan on uusi keskiluokka, jolle maistuu espanjalainen kinkku, oliiviöljy ja viini. Ennen tavarat ja elintarvikkeet kulkivat maiden välillä laivoissa, mutta nyt maailman pisin 13.052 kilomerin junayhteys Madridin ja Kiinan itärannikolla sijaitsevan Yiwun välillä mahdollistaa tuotteiden kuljettamisen myös raiteilla.
Raidematkustamisen romantiikkaa rakastavien ei kannata vielä innostua, sillä kyseessä on tavarajuna. Yixinou - junayhteys on kokeellinen projekti, josta paiskattiin kättä viime syksynä Espanjan presidentin Mariano Rajoyn Kiinan vierailun aikana. Yixinoun on tarkoitus mahdollistaa mahdollisimman nopea ja mutkaton yhteys Kiinan ja Espanjan välillä kulkeville tuotteille.
Ensimmäinen lahjatavaroilla, joulukoristeilla ja kodintarvikkeilla lastattu puolen kilometrin mittainen, 1.400 tonnia painava ja 70 konttia vetävä juna lähti Kiinasta Yiwusta Madridia kohti 18. marraskuuta ja saapui perille 21 päivää myöhemmin sopivasti ennen joulumyyntiä.
Paluumatkalle Madridin Abroñigal-asemalta junan piti lähteä tammikuun puolessa välissä, mutta teknisten vaikeuksien takia matkaan päästiin kaksi viikkoa myöhässä. Espanjasta Kiinaan menevään junaan on lastattu espanjalaisia elintarvikkeita, mutta kinkut, oliiviöljy ja viini eivät kestä laatua menettemättä Siperian pakkasia. Junan lähtö viivästyi, koska elintarvikkeille ja juomille oli järjestettävä kuljetus oikeassa lämpötilassa.
Maailman pisimmän junareitin vaikeudet eivät lopu Aasian mantereen keskiosien pakkasiin. Juna kulkee kahdeksan maan, Kiinan, Kazakstanin, Venäjän, Valko-Venäjän, Puolan, Saksan, Ranskan ja Espanjan läpi ja monenmoiset tulli -ja rajanylitysselvitykset lisäävät matka-aikaa. Lisäksi reitille osuvien eri raideleveyksien takia junan lasti joudutaan purkamaan ja lastaamaan uudelleen kolme kertaa. Perille Kiinaan Yixinoun arvellaan saapuvan helmikuun puolessa välissä.
Madridin ja Yiwun välisen yhteyden on tarkoitus lyhentää matka-aikaa ja helpottaa logistiikkaa Espanjan ja Kiinan välillä. Merikuljetukset ovat halvempia kuin juna, mutta kontti maiden välillä kulkee meriteitse kuukauden, jonka jälkeen se on vielä kuljetettava satamasta eteenpäin. Junassa kuljetuskustannukset nousevat 20 – 30 prosenttia, mutta matka-aika on lyhempi. Lisäksi kontti saapuu suoraan keskellä Espanjan Mesetaa sijaitsevaan Madridiin kulkematta satamien kautta.
Yixinou – junayhteys, jota operoivat venäläisen Inter-rail Services ja saksalainen DB Schenker Rail, on vielä epävarmalla pohjalla. Sekä Espanjassa että Kiinassa panostetaan raideliikenteen kehittämiseen, joten hankkeella on vahva poliittinen tuki. Nähtäväksi jää, voiko maailman pisin junayhteys olla kaupallisesti kannattava vaihtoehto, eräänlainen uusi silkkitie, lentämisen ja merikuljetusten ohella.