Yksi yleisimmistä [toimittajan oma havainto] sähköautojen vastustajien argumenteista on se, ettei patteriautolla pääse Helsingistä Lappiin ilman välipysähdystä asuntovaunua ja uisteluvenettä ylämäkeen vetäen. Näin kärjistettynä.
Vaikka onkin totta, ettei sähköautojen kantama yhdellä latauksella yllä samalle tasolle kuin polttomoottoriautojen kantama yhdellä tankillisella, niin harva meistä jaksaisikaan ajaa pääkaupunkiseudulta Pohjois-Suomeen pysähtymättä.
Sähköautojen toimintamatkoissa on suuria eroja eri mallien välillä. Siinä missä kalleimmat ja isoimmilla akustoilla varustetut mallit vetävät vertoja jo polttomoottoriautoillekin, ei halvimmilla ja pienimmillä pötkitä puoliksikaan niin pitkälle.
Compare the Market -sivusto listasi 16 sähköauton toimintamatkat käytöstä poistuvan NEDC-syklin mukaan mitattuna. On syytä muistaa, että NEDC on huomattavasti uutta WLTP:tä epärealistisempi tapa ilmoittaa toimintamatkoja, joten alla olevista kilometrilukemista voi vähentää noin 20 prosenttia.
- Tesla Model S 100D Dual Motor AWD, 632 kilometriä
- Kia e-Niro 64 kWh, 545 kilometriä
- Hyundai Kona electric 64 kWh, 545 kilometriä
- Jaguar I-Pace, 540 kilometriä
- Tesla Model X P100D, 540 kilometriä
- Audi e-tron 95 kWh, 482 kilometriä
- Renault Zoe R110 ZE 40, 402 kilometriä
- Nissan Leaf 40 kWh, 378 kilometriä
- BMW i3 42 kWh, 362 kilometriä
- Nissan e-NV200 Combi, 280 kilometriä
- Hyundai Ioniq electric, 280 kilometriä
- Kia Soul EV, 249 kilometriä
- Volkswagen e-Golf, 231 kilometriä
- Smart EQ, 159 kilometriä
- Volkswagen e-Up! 159 kilometriä
- Peugeot iOn, 149 kilometriä
Lue myös: Stadin brankkareille sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku
Lista ei ole täydellinen, vaan siltä puuttuu muun muassa Tesla Model 3, jonka Long Range -mallin kantama on 560 kilometriä.
Lähde: Compare the Market