Nollan pysähdyksen taktiikka käytössä? Näillä sähköautoilla pääset pisimmälle

Yksi yleisimmistä [toimittajan oma havainto] sähköautojen vastustajien argumenteista on se, ettei patteriautolla pääse Helsingistä Lappiin ilman välipysähdystä asuntovaunua ja uisteluvenettä ylämäkeen vetäen. Näin kärjistettynä.

Vaikka onkin totta, ettei sähköautojen kantama yhdellä latauksella yllä samalle tasolle kuin polttomoottoriautojen kantama yhdellä tankillisella, niin harva meistä jaksaisikaan ajaa pääkaupunkiseudulta Pohjois-Suomeen pysähtymättä.

Sähköautojen toimintamatkoissa on suuria eroja eri mallien välillä. Siinä missä kalleimmat ja isoimmilla akustoilla varustetut mallit vetävät vertoja jo polttomoottoriautoillekin, ei halvimmilla ja pienimmillä pötkitä puoliksikaan niin pitkälle.

Compare the Market -sivusto listasi 16 sähköauton toimintamatkat käytöstä poistuvan NEDC-syklin mukaan mitattuna. On syytä muistaa, että NEDC on huomattavasti uutta WLTP:tä epärealistisempi tapa ilmoittaa toimintamatkoja, joten alla olevista kilometrilukemista voi vähentää noin 20 prosenttia.

  1. Tesla Model S 100D Dual Motor AWD, 632 kilometriä
  2. Kia e-Niro 64 kWh, 545 kilometriä
  3. Hyundai Kona electric 64 kWh, 545 kilometriä
  4. Jaguar I-Pace, 540 kilometriä
  5. Tesla Model X P100D, 540 kilometriä
  6. Audi e-tron 95 kWh, 482 kilometriä
  7. Renault Zoe R110 ZE 40, 402 kilometriä
  8. Nissan Leaf 40 kWh, 378 kilometriä
  9. BMW i3 42 kWh, 362 kilometriä
  10. Nissan e-NV200 Combi, 280 kilometriä
  11. Hyundai Ioniq electric, 280 kilometriä
  12. Kia Soul EV, 249 kilometriä
  13. Volkswagen e-Golf, 231 kilometriä
  14. Smart EQ, 159 kilometriä
  15. Volkswagen e-Up! 159 kilometriä
  16. Peugeot iOn, 149 kilometriä

Lista ei ole täydellinen, vaan siltä puuttuu muun muassa Tesla Model 3, jonka Long Range -mallin kantama on 560 kilometriä.

Lue myös:

    Uusimmat