50 oppilaan luokka ei ole ongelma, vaan tämä: "Suomessa olisi varaa pidentää koulupäivää"

8:52img
Julkaistu 08.08.2018 09:51

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Huomenta Suomessa tartuttiin keskiviikkona koulujen alkamisen kunniaksi kouluteemaan. Koulumaailmasta keskustelivat Lahden Myllypohjan koulun vararehtori Katja Järvinen sekä Espoon Ymmerstanin koulussa erityisluokanopettajana työskentelevä Sanna-Maija Nyberg.

Katja Järvinen aloittaa syksynsä huimalta kuulostavan luokan kanssa: oppilaita ryhmässä on yhteensä 50. Yksin ei Järvinen joudu lapsia kaitsemaan, vaan luokkaa ohjaa hänen lisäkseen toinen opettaja.

– Se on upea mahdollisuus siihen, että voit tehdä yhteistyötä opettajana, Järvinen sanoo.

– Jos sulla on vaan yksi luokka, olet melkoisen yksin siellä. Nyt kun luokassa on kaksi opettajaa, toki aika monta lastakin, se mahdollistaa sen, että te voitte vähän jakaa sitä työtaakkaa ja toimia tiiminä.

LUE MYÖS: Isot päiväkotiryhmät ovat muualla jo arkipäivää – yhden opettajan kädet eivät riitä parillekymmenelle kolmivuotiaalle

Kouluhenkilökunnan yhteistyö on olennaista, kun työskennellään suurten oppilasryhmien kanssa, mutta myös kasvatusalalla ylipäätään. Erityisluokanopettajana työskentelevä Sanna-Maija Nyberg kertoo osaltaan työskentelevänsä tiiviisti yleisluokkien opettajien kanssa.

Yksilölliset tarpeet hahmottuvat myös suuressa ryhmässä 

shutterstock_443617072

Opettajat opettelevat ensimmäisenä oppilaiden nimet. Kuvituskuva.

Useiden kymmenien oppilaiden luokkakoko herättää kysymyksen oppilaan saamasta yksilöllisestä kohtalosta.

Uusiin ihmisiin tutustuminen syvällisesti vie aina aikansa – myös opettajilta. Järvinen sanoo, että syvempi ymmärrys oppilaiden tarpeista alkaa tavallisesti hahmottua jouluun mennessä.

– Ensimmäisen päivän agenda on se, että tiedät, kuka lapsi on kukakin, Järvinen sanoo.

– Täytyy arvostaa lasta sen verran, että ope muistaa, kuka sinä olet.

Lisää matikkaa lukkariin 

Ryhmäkokojen pienentämisen sijaan Järvinen ja Nyberg suuntaisivat resursseja koulupäivien pidentämiseen. Näin saataisiin esimerkiksi lisää matematiikan opetusta ilman, että se olisi pois muiden aineiden opetuksesta.

– Lisää tarvitaan matemaattista (opetusta), jos halutaan menestyä ja pysyä kansainvälisessä kärjessä. Mutta ei sillä painolla, että joku muu tiputetaan pois, Järvinen sanoo.

LUE MYÖS: Koulu antoi kakkosluokkalaisille järkyttävän laskutehtävän: "Olin shokissa"

Mutta eikö koulupäivien pidentäminen olisi lapselta pois?

– Suomessa olisi varaa pidentää koulupäivää, toteavat Järvinen ja Nyberg kuin yhdestä suusta.

shutterstock_345233993

Suomessa olisi opettajien mielestä varaa pidentää koulupäiviä. Kuvituskuva.

Rahaa kunnille valtiolta 

Samaa mieltä kasvatusalan ammattilaiset ovat myös siitä, mikä on syy tämän hetkiseen tilanteeseen, jossa aika ei riitä esimerkiksi juuri matematiikan syvälliseen opettamiseen.

– Se on kuntien rahakysymys, ja siksi olisi hyvä, että lisäys tulisi valtion taholta. Sitten se näkyisi joka kunnassa, eikä tulisi eriarvoisuutta riippuen siitä, missä päin Suomea olet, Järvinen sanoo.

– Ehdottomasti tarvittaisiin lisää resursseja siihen, että me oikeasti voidaan toteuttaa opetussuunnitelmaa ja tehdä joustavia ryhmittelyjä ja tukea oikeasti jokaista lasta henkilökohtaisesti, myös Nyberg toteaa.

Katso koko keskustelu videolta.

8:52img

Tuoreimmat aiheesta

Koulu