Pääkaupunkiseudulla suuri lumimäärä on vaikuttanut niin julkiseen liikenteeseen kuin myös koulutaksien kulkemiseen. Sipoossa erään esikoululaisen koulumatkaan meni aamulla yli kaksi tuntia, eikä pojan äidille kerrottu tilanteesta mitään. Koulutakseja ajava yhtiö kertoo, että Sipoon kunnan kanssa tehty sopimus eroaa muista kunnista.
Diana Lindmanin 6-vuotias Dominic-poika käy esikouluansa Sipoon Söderkullassa. Pojan koulumatka on 7 kilometrin mittainen ja noin puoli tuntia kestävä matka taitetaan aamuisin koulutaksilla.
Eilen Dominic pakkasi tavalliseen tapaan repun selkäänsä ja suuntasi koulutielle kello 7.35 aamulla.
– Sain puhelun koululta vähän vaille kymmenen, että onko Dominic jäänyt sairaana kotiin, kun poika ei ole ilmestynyt koululle, Lindman kertoo.
Esikoululaisen äidin sydäntä kylmäsi heti.
Aamulla poikaa tuli hakemaan uusi kuski
– Pelästyin todella paljon. Kerroin esikoululle, että poika hyppäsi kyllä taksiin aamulla, mutta koululta todettiin, ettei hän ole sinne ainakaan saapunut, Lindman sanoo.
Alkoi kuumeinen tilanteen selvittäminen. Lindman kävi läpi yhteystietojaan ja yritti saada yhteyden koulutakseja hoitavaan Fixutaxiin. Kuskillekaan ei voinut soittaa, sillä aamulla pojan oli tullut kotiovelta hakemaan aivan uusi kasvo.
– Ehdin jo soittaa miehelleni paniikissa, että kukaan ei tiedä, missä meidän poikamme on, Lindman kertoo.
Kuskilla ja pojalla ei ollut yhteistä kieltä
Lopulta hätäinen äiti sai yhteyden taksiyritys Fixutaxiin.
– Sieltä sanottiin, että poika oli juuri jätetty esikoulun pihalle. Tämä tapahtui kaksi ja puoli tuntia sen jälkeen, kun poika lähti meidän pihastamme, Lindman päivittelee.
Myös myöhästymisen syy selvisi: uusi kuski oli jäänyt kiinni syvään lumeen eikä saanut autoa liikkeelle. Lindmanin mukaan tilanne olisi ollut ymmärrettävämpi, jos tieto asiasta olisi liikkunut molempiin suuntiin.
Nyt pojan puuttuminen koulusta aiheutti paniikin, jollaista kukaan vanhempi ei halua kokea. Lapsellekaan tilanne ei ollut helppo.
– Poikamme käy ruotsinkielistä koulua, eikä ymmärrä suomea tai englantia. Ulkomaalainen kuski oli yrittänyt selittää pojalle, että uusi taksi tulee hakemaan lapset pian, mutta poika oli paniikissa siitä, mitä oikein tapahtuu, äiti kertaa.
Lue myös: Ekaluokkalaisen Hillan järkyttävä taksimatka: Ajelutettiin 40 kilometriä ympäri Espoota ja auto kolaroitiin – "Tyttöä oli pelottanut"
Ainakin kolme autoa jäi jumiin
Lindman kertoo, että Dominic käytiin myöhemmin hakemassa esikoulusta takaisin kotiin. Fixutaxista hän ei ole kuullut omien puheluidensa jälkeen.
– Minun piti itse löytää oikea henkilö ja yrittää tavoitella häntä poikani tilanteesta. Kukaan ei soittanut, mitä oli tapahtunut, enkä koskaan saanut edes puhua kuskille. Kukaan ei ole pyytänyt minulta anteeksi.
Fixutaxin omistavan Cabonlinen toimitusjohtaja Topi Simola kertoo, että Sipoossa tosiaan kamppailtiin eilen useiden myöhästymisten kanssa.
– Meidän tiedossamme on, että kolme autoistamme oli jäänyt lumitilanteen vuoksi jumiin. Kaksi oli päässyt jatkamaan matkaansa omin voimin eteenpäin, mutta yhdessä oli tarvittu avuksi hinausautoa. Yhtään kolaria tai ulosajoa ei ollut, mutta pihoihin oli jääty kiinni.
Sipoossa on määritelty, että lapsen matka saa kestää 2,5 tuntia päivässä sisältäen meno- ja paluumatkan koulun ja kodin välillä. Kun oppilas täyttää 13, saa matka kestää yhteensä kolme tuntia.
Viiden päivän aikana neljä eri ongelmaa
Simola kertoo, että koulutaksien kyyditykset ovat eilen venähtäneet pitkiksi myös muilla toimijoilla pääkaupunkiseudulla.
– Tällä hetkellä muilla kuin pääteillä on aika haastavat keliolosuhteet. Silloin kun tämä merkittävä lumimäärä tuli, on ollut näitä yksittäisiä lumeenjäämisiä muinakin päivinä.
6-vuotiaan esikoululaisen äiti Lindman toteaa, että koulutaksien tilanne on riistäytynyt käsistä erityisesti lumien tulon jälkeen. Hän kertoo, että jo pelkästään viiden viimeisen päivän aikana ongelmia on ollut neljä kertaa.
– Joka päivä meillä on ollut eri kuski. Ensimmäisen kerran ongelmia oli, kun kuski ajoi viime viikolla ojaan lapset kyydissään. Perjantaina tämä samainen kuski sanoi itsensä irti, sillä kyseessä oli varmasti ollut myös hänelle paha paikka, Lindman kertoo.
Cabonlinen toimitusjohtaja Simola tunnistaa reitin, muttei ole tietoinen ajon aikana tapahtuneista vahingoista.
– Meillä ei ole tietoa kolareista tai ojaan ajamisesta. Tiedämme ainoastaan, että yhden Sipoon lenkin kuljettaja on vaihtanut työpaikkaa. Eräältä äidiltä oli myös tullut meille palautetta ojaan ajamisesta, mutta meidän järjestelmissämme ei ole tietoa epäonnistuneesta kuljetuksesta.
Kuski pysähtyi wc-tauolle lapset kyydissään
Viikonloppuna koulutakseja ei tarvittu, mutta maanantaina Lindmanin mukaan tapahtui jälleen.
– Irtisanottua kuskia korvaamaan tullut uusi kuski oli yhtäkkiä pysäyttänyt auton S-marketin pihaan ja mennyt sisälle vessaan. Lapsille ei oltu kerrottu, miksi kuski oli lähtenyt. Lopulta kaikki lapset olivat yli puoli tuntia myöhässä esikoulusta.
Myös tämän tapauksen Simola vahvistaa MTV Uutisille. Hänen mukaansa kyseinen tapahtuma käsiteltiin yrityksessä, eivätkä lapset jääneet missään välissä yksin autoon.
– Pitää paikkansa, että kuljettaja on kesken ajon poistunut vessaan. Hänellä on kuitenkin ollut lapset mukanaan, sillä heitä ei ole voinut missään olosuhteissa jättää autoon yksin istumaan, hän toteaa.
Lue myös: Koulutaksin kuljettaja päästi valvotuksi vaaditun vammaisen lapsen omille teilleen vastoin ohjeita – vältti tuomion
Sipoon kunnan kanssa tehty sopimus poikkeaa muista
Tiistaina Lindmanin perhe koki uudenlaisia ongelmia. Kun koulutaksi oli 45 minuuttia myöhässä sovitusta hakuajasta, päätti Lindman soittaa yhtiölle ja tiedustella, missä koulutaksi mahtoi aamulla oikein liikkua.
– Vasta silloin minulle kerrottiin, että taksi oli ilmeisesti jäänyt jumiin, eikä pystyisi hakemaan poikaa esikouluun, hän toteaa.
Niinpä poika jouduttiin jälleen viemään paikalle omin voimin.
Toimitusjohtaja Simola selittää kommunikaatio-ongelmia Sipoon kunnan kanssa tehdyllä sopimuksella.
– Espoossa, Helsingissä ja ymmärtääkseni myös Kirkkonummella olemme yhteydessä suoraan lapsen vanhempiin. Sipoon kunta on tässä mielessä erilainen kuin muut alueemme, sillä kunnan kanssa sovitusti olemme esimerkiksi myöhästymistilanteissa ensin kouluun yhteydessä.
Hänen mukaansa myös Fixutaxille olisi helpompaa, jos kommunikaatio yhdessä lasten vanhempien kanssa olisi suoraa.
– Olemme ottaneet tammikuun alusta uuden tietojärjestelmän käyttöön, minkä avulla pystymme lähettämään vanhemmille automaattisesti tekstiviestejä koulukuljetuksen ollessa myöhässä. Se on auttanut vanhempien ja kuljettajiemme välistä viestintää aivan merkittävästi.
Taksilla kulkeminen hermostuttaa
Ongelmat koulukyytien kanssa ovat Lindmanin mukaan tehneet eskarilaisesta aran liikkujan. Nykyään esikouluun meno hermostuttaa poikaa.
– Dominic pelkää ja on sanonut aamuisin, ettei halua mennä esikouluun. Kun olen kysynyt syytä, hän on vastannut, ettei halua mennä taksiin. Poikaa hermostuttaa, sillä puhumme kotona vain ruotsia, eikä hän ole usein ymmärtänyt, mitä taksikuskit sanovat.
Simola toteaa, että myös kuljettajien kielivaatimukset sovitaan yhdessä kunnan kanssa. Erityislasten kuljetuksessa vaaditaan suomen kielen taitoa, mutta muita kielivaatimuksia ei sopimuksissa ole.
"Halvin ei ole aina paras"
Koulukyytiongelmat johtivat Sipoossa lopulta siihen, että kuusivuotias Dominic tuli kesken koulupäivän kotiin.
Pojan äiti on huolissaan koulukyytien kilpailutuksen jälkeen tapahtuneesta tason laskusta.
– Halvin ei ehkä aina ole paras. Tässä on kyse pienistä lapsista ja he joutuvat kärsimään, kun kunta haluaa säästää.