Puolitoista tuntia. Näin kauan ensimmäisen luokan aloittanut Hilla istui taksissa neljän kilometrin kotimatkallaan Espoossa, eikä tilanne ollut ainutkertainen. Hän pääsi lopulta perille taksikeskuksen navigoinnin avulla.
Espoossa ensimmäisen luokkansa aloittanut Hilla joutui viime viikolla istumaan taksissa harvinaisen kauan, puolitoista tuntia.
Puoli tuntia myöhässä koululta haettua lasta ajelutettiin 40 kilometriä ympäri Espoota aina Kalajärveltä Gumböleen asti, kun taksinkuljettaja ei ollut löytänyt tytön kotiosoitetta navigaattorista. Suora matka koululta kotiin olisi neljä kilometriä.
Puolivälissä matkaa taksi oli peruuttanut takalasinsa rikki, ja tyttö saapui lopulta kotiinsa yli puolentoista tunnin seikkailun jälkeen taksikeskuksen asiakaspalvelijan navigaatiokykyjen ansiosta.
Hillan äiti Heli Kekki on syystäkin turhautunut alueen koulukyytien tilanteeseen.
– Hyvin tyypillisesti neljän kilometrin kotimatka on kestänyt melkein tunnin ja se on kohtalaisen pitkä aika ekaluokkalaiselle, hän kertoo.
Taksikeskus navigoi kuljettajan perille
Viime viikolla sattunut taksimatka oli Kekin mukaan kaiken huippu.
Äiti alkoi ihmettelemään tyttärensä olinpaikkaa noin tunti hänen koulupäivänsä loppumisen jälkeen. Huolestunut soitto taksikeskukseen paljasti karun totuuden: taksikuski ei itsekään tiennyt, minne lapsi olisi pitänyt kuljettaa.
– Kuljettaja ei löytänyt navigaattorista meidän osoitettamme ja sen takia lasta ei tuotu meille kotiin. Lapsen kännykän paikannintiedoista näimme häntä ajelutettavan ympäri pohjoista Espoota.
Ensimmäistä luokkaa käyvä tyttö istui niin matalalla, ettei nähnyt ikkunasta ulos. Äiti kertoo, että tyttö olisi osannut neuvoa reitin, mutta kuski ei ollut kysynyt sitä häneltä. Huonoa suomea puhuva taksikuski ei osannut navigoida autoa perille.
– Onneksi kyydissä oli pari tuttua poikaa, jonka kanssa hän rupatteli.
Lopulta tilanteeseen puuttui taksikeskuksen asiakaspalvelija, jonka ohjeilla tyttö saatiin viimein tuotua kotipihalle asti.
Kuski peruutti takalasinsa rikki ja jätti sen portinpieleen
Puolentoista tunnin matka-aika ei ole ainoa asia, mikä koulukyydissä Kekkiä huolestutti.
Seuraavana päivänä tyttö oli kertonut äidillensä, että auto oli myös kolaroinut kesken ajon.
– Taksi oli peruuttanut jonkun pihalla olevaan postilaatikkoon niin, että sen takalasi oli särkynyt. Koko matkan ajan lasi oli rämissyt perässä. Tyttöä tilanne oli pelottanut, sillä hän ei tiennyt, mistä ääni lähtee, Kekki kuvailee.
Seuraava yllätys odotti äitiä ulkona perheen kotitalon edessä. Taksikuski oli jättänyt rikkinäisen takalasinsa nojaamaan talon portinpieleen pihalta lähtiessään.
– Sirpaleina ollut takalasi oli jätetty siihen portin luokse, josta kulkee ohi myös paljon lapsia ja koiria, Kekki kertoo.
Taksiyhtiö reagoi vasta maanantaina
Kekki kertoo olleensa sekä taksiyhtiöön että Espoon kaupunkiin yhteydessä tilanteesta.
Vasta maanantaina iltapäivällä toimitusjohtaja soitti ja pahoitteli tilannetta.
– Hän uskoi kaiken muuttuvan paremmaksi ja toivoi jatkossa palautetta suoraan hänelle itselleen, Kekki kertoo.
Yksittäiset erheet Kekki sulattaisi helpommin, jos ongelmia ei muutoin olisi. Äiti kuitenkin kertoo, että pitkät matkat ja oudot hakuajat ovat olleet taksikyydeille tyypillisiä.
– Välillä lapsi on haettu kouluun tuntia aikaisemmin ennen koulupäivän alkua, välillä tuntia myöhemmin. Joko lapsi seisoo koulun pihalla puoli tuntia tai myöhästyy, minkä takia puolet kerroista olen joutunut viemään tytön itse kouluun, Kekki sanoo.
Hänen mukaansa seuraavan päivän aikatauluja on myös vaikea hahmottaa, sillä kuljetusyhtiö saattaa tiedottaa tytön hakuajoista vasta kymmeneltä illalla.
– Yritä siinä sitten ekaluokkalaiselle opettaa, että monelta täytyy herätä tai olla valmiina kouluun. Vanhemmallekin siinä on oma haasteensa – miten suunnittelen päivääni, jos en tiedä monelta tyttö seuraavana päivänä haetaan?
Ongelmia resursseissa ja reiteissä
Espoossa koulukyydeistä vastaavan FixuTaxi Oyn toimitusjohtaja Pekka Lounio myöntää, että ongelmia kyydeissä on ollut, mutta niihin on kuulemma puututtu.
– Kävimme tänään Espoon kaupungin kanssa kaikki reklamaatiot läpi ja meillä on vahva usko, että asiat toimivat nyt.
Lounion mukaan alkuperäinen syy ongelmaan oli yhtäkkinen koulukyytejä tarvitsevien lasten määrän kasvu.
Yhtiöllä oli ollut erityisesti Espoon alueella reititykseen ja resursseihin liittyviä ongelmia.
– Olemme rekrytoineet lisää kuljettajia, joista osa on jo aloittanut. Jokaisessa autossa on nykyään myös järjestelmä, josta autojen liikkumista voidaan seurata. Lisäksi olemme saaneet kouluilta listat, joiden mukaan reiteille tulee vakiokuljettajia, hän kertoo.
Kotimatkat lyhentyvät nyt
Lounion mukaan jokainen reitti käydään etukäteen ajamassa ilman lapsia, jotta vastaavia ongelmia kotiosoitteiden löytymisessä ei tulisi enää.
Ajallisesti koululaisten kotimatkojen tulisi siis lyhentyä.
– Espoon kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaan meillä on 60 minuuttia aikaa kuljettaa lapsi koululta kotiovelle. Tämän sopimuksen puitteissa pysytään, hän lupaa.
Koulukyydeistä harmistunut Kekki toivoo, että tilanne rauhoittuu tulevina viikkoina ja lapsi saataisiin vihdoin oikeaan aikaan kotiin.
– Eihän näille asioille voi enää jälkikäteen mitään tehdä, mutta toivoisin, että kotiintuloajat pysyisivät inhimillisinä, hän summaa lopuksi.