Pääkaupunkiseudulla toimivan Taksi Kajonin toiminnasta on tehty useita valituksia tänä syksynä. Vakavimmissa valituksissa taksin kuljettajan kerrotaan jättäneen lapsia yksin ilman saattajaa. Taksiyhtiön mukaan ongelmat johtuvat liian pienistä resurssimääristä.
Espoolaisen Erika Myhrbergin seitsemänvuotias tyttö yritettiin poistaa väkisin taksista ja jättää ilman saattajaa toissa viikon perjantaina. Tapaus sattui, kun Linneaa kyydinnyt kuljettaja erehtyi osoitteesta, johon tyttö oli tarkoitus ajaa.
– Linnea on autistinen lapsi, jonka koulukuljetustiedoissa lukee, että lasta ei missään nimessä saa koskaan jättää yksin, vaan hän on niin sanottu kädestä käteen -lapsi. Äidin näkökulmasta tämänkaltainen virhe on todella pelottava, Myhrberg kertoo tyttärensä taustoista.
Myhrberg todisti itse tapahtumaa Facetime-puhelun välityksellä.
– Syksystä lähtien Linnea ei ole suostunut astumaan taksin kyytiin ilman, että hän näkee kasvoni puhelimen välityksellä. Koko taksimatkan olin Facetime-puhelussa tytön kanssa ja kuuntelin, kun säikähtänyt Linnea itki hysteerisenä.
Myhrbergin mukaan tilanne ratkesi, kun sivullinen nainen sattui paikalle ja sai taksikuskin lopettamaan lapsen autosta poistamisen.
– Sain sivullisen naisen kertomaan kuljettajalle oikean osoitteen Facetime-puhelun avulla, mutta ilmeisesti tytön itkiessä niin kovaa hän kuuli osoitteen väärin ja vei vielä toistamiseen Linnean väärään paikkaan.
Lukuisia reklamaatioita
Erika Myhrberg on tehnyt tänä syksynä 15 reklamaatiota koulukuljetuksia hoitavan Taksi Kajonin toiminnasta. Reklamaatioita on tehty pienemmistä virheistä, kuten myöhästymisistä ja lapsen unohtamisesta kouluun tai kotiin, mutta myös vakavammista, kuten lapsen ajamisesta väärään osoitteeseen.
– Autistiselle lapselle rutiinit ja toistuvuus ovat erittäin tärkeitä ja luovat turvallisuudentunnetta. Kun tänä syksynä taksikyydityksissä on tapahtunut jatkuvasti virheitä, taksit ovat ajaneet eri reittejä, unohtaneet tytön ja vieneet hänet useasti väärään kotiin, sillä on ollut Linneaan todella huolestuttava vaikutus, Myhrberg kertoo.
Tytön äidin mukaan kuluvana syksynä erityisluokalla olevan Linnean on ollut todella vaikea oppia uusia asioita koulussa, koska koulukyyditys stressaa lasta niin paljon.
– Opettaja on kertonut, ettei hän pysty asettamaan tytölle oppimistavoitteita, koska tyttö on aamuisin jo niin kuormittunut kouluun päästyään.
Ongelmat taksikuljetuksissa jatkuneet syksyn
Zacharias Topeliusskolanin rehtori Carita Glasgowin mukaan Kajonin taksikuljetuksiin on oltu aikaisemmin tyytyväisiä ja ongelmat ovat alkaneet tänä syksynä. Koulussa on 50 lasta, jotka saapuvat kouluun taksilla päivittäin.
Rehtorin mukaan noin kourallisella on ollut kuljetuksissa ongelmia, ja ongelmien toistuvuus ja vakavuus ovat johtaneet koulun osalta toimenpiteisiin. Erika Myhrbergin tyttö on koulun oppilas.
– Ongelmia on ollut päivittäin taksikyyditysten kanssa. Olen ollut useaan kertaan viikossa vanhempien kanssa puhelimessa asiasta ja he ovat hyvin tuohtuneita taksiyrityksen toistuvista virheistä. Kouluumme myös soitetaan lähes päivittäin kysyäkseen, onko lapsi jo koulussa. Tällaista ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut.
Soittoja huolestuneilta vanhemmilta
Zacharias Topeliusskolan on ruotsinkielinen peruskoulu, jossa on useita erityisluokkia. Glasgow kertoo, että koulu on järjestänyt tapaamisia taksikuljettajien kanssa ja perehdyttänyt heitä tuntemaan erityislasten kuljetuksiin liittyvät vaatimukset.
Tänä syksynä koulu on joutunut käsittelemään Taksi Kajonista tehtyjä valituksia keskustelutilaisuudessa, jossa ovat olleet mukana sekä taksiyhtiön johto, kaupungin palvelupäällikkö ja koulun henkilökunta.
Glasgowin mukaan keskustelu ratkaisi ongelmat Zacharias Topeliusskolanin osalta joksikin aikaa, mutta kuukausi myöhemmin huolestuneiden vanhempien puhelinsoitot tavoittivat taas rehtorin.
– Me olemme osaltamme halunneet ymmärtää Kajonia ja ratkaista asiaa neuvottelemalla. Se ei ole kuitenkaan ratkaissut koulukyyditysten toimimattomuutta pitkäaikaisesti. Aiomme neuvotella asiasta uudelleen tulevina viikkoina, Glasgow kertoo.
Vaikeuksia saada riittävästi kuljettajia ja autoja
Taksi Kajon on hoitanut sekä Espoon että Helsingin kaupungin taksikuljetuksia jo useita vuosia.
Taksi Kajonin toimitusjohtaja Jari Kujala kertoo tämän syksyn ongelmien liittyvän taksiyhtiön henkilöstön ja ajoneuvojen määrään. Kun sopimus Espoon kaupungin kanssa uusittiin kilpailutusvaiheessa, Taksi Kajonille annettiin arvio kyytien määrästä. Määrä olikin odotettua isompi.
– Arvioisin näin, että kuljetusten määrä oli 30 prosenttia enemmän kuin mitä alun perin arvioitiin.
Kujala kertoo, että arvioiden muuttuminen ei ole alalla mitenkään epätavallista, mutta Kajon ei ole pystynyt vielä toistaiseksi korjaamaan tilannetta.
– Henkilökuntaa ja autoja kuljetusten toteuttamiseksi ei ole ollut tarpeeksi. Tänä syksynä olleiden ongelmien taustalla on saattanut olla yksikin sairauspoissaolo, Kujala pahoittelee tilannetta.
Kuljettajien vähyys on Kujalan mukaan heijastanut koko yhtiön toimintaan.
– Osaamme työn aivan kuten ennenkin, mutta kuljetusten määrä on ollut tänä syksynä liian suuri haaste. Kuljettajien ja autojen määrän kasvattaminen ei tapahdu nopeasti, vaan siihen voi mennä jopa kuukausia.
Poliisille tehty tutkintapyyntöjä
Kujalan omien tietojen mukaan koulukyydeissä on sattunut tänä syksynä viisi tapausta, joissa kuljettajan toiminta katsottiin vakavaksi rikkomukseksi.
Kahdessa tapauksessa lapsi jätettiin ohjeiden vastaisesti kotiin ilman saattajaa, vaikka kyseisen lapsen tiedoissa lukee, ettei lasta saa jättää missään tapauksessa yksin. Myös Linnea on tällainen lapsi.
Espoon opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen Mika-Erik Wallsin mukaan Espoossa on tehty useita tutkintapyyntöjä poliisille tilanteista, joissa lapsi on jätetty yksin.
– Minuun ei olla oltu yhteydessä rikosilmoituksen jälkeen, mutta kantani tähän asiaan on, että jätän sen puolueettomien viranomaisten arvioitavaksi, Kujala vastaa.
Kujalan mukaan vakavissa rikkomuksissa yritys on reagoinut reklamaatioihin. Kajon on rikkomuksen vakavuudesta riippuen joko päättänyt kuljettajan työsuhteen tai tarjonnut hänelle lisää perehdytystä, riippuen kuljettajan rikkomuksen vakavuudesta.
– Osa virheistä on ollut myös inhimillisiä. Me kuljetamme 2000 erityislasta ja 5000 muuta kuljetettavaa viikossa, jolloin varsinkin uuden kuljetuskauden alussa inhimillisten virheiden riski on suuri, Kujala vastaa.
Espoon kanssa sopimuksia on purettu
Espoon kaupungin palvelupäällikkö Pasi Ojaniemi kertoo, että tänä syksynä Espoon kuljetusten tarve on ollut Kajonin osalta noin 16 prosenttia suurempi kuin vuosi sitten.
– Syksyn koulukuljetusten päätökset tulevat juhannuksena. Tämä on aikataulu, joka on ollut jo vuosia sama. Espoo ilmoittaa aina sopimuksissa, ettei se sitoudu mihinkään määrään, mutta tietenkin me ymmärrämme ja toimimme yhteistyössä yrittäjien kanssa, jos tarve onkin huomattavasti arvioitua isompi.
Espoon kaupunki ja Kajon ovat yhteisymmärryksessä purkaneet sopimukset neljän koulun osalta, jotta Kajonilla olisi paremmat mahdollisuudet hoitaa kuljetuksiaan ja palvelun laatu palaisi normaalille tasolle.
– Kajonista on tehty tilastoja katsoen enemmän reklamaatioita tänä syksynä. Määrä ei silti prosentteja katsoen ole suuri, mutta reklamaatiot ovat olleet niin vakavia, että meidän on ollut pakko puuttua asiaan. Tämä on ollut yksi syy sopimusten purkamiseen Espoon puolelta, Ojaniemi kertoo.
Ojaniemen mukaan valtaosa Kajoniin kohdistuvista reklamaatioista koskee kyydityksen myöhästymistä, mutta lisäksi valituksia on tehty puutteellisesta yhteydenpidosta ja tilanteista, joissa lasta ei ole tunnistettu oikeaksi.
Vakaviksi, toimenpiteitä vaatineiksi reklamaatioiksi Ojaniemi mainitsee Espoon kaupungin tietoon tulleet tapaukset, joissa lapsi on jätetty ohjeistuksen vastaisesti yksin ilman saattajaa.
Myös espoolainen Erika Myhrberg kertoo jättäneensä reklamaation Linnean kokemasta kohtelusta ja Espoon kaupungin vastanneen hänelle, että reklamaatioon reagoidaan siirtämällä lapsen taksikuljetus toiselle yritykselle.
Helsingin kaupunki selvittää tilannetta
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hankintapäällikkö Miikka Keränen kertoo, että taksikuljetusten ongelmat ovat kaupungin tiedossa. Hän mainitsee, että ei pidä Kajonin muuttunutta resurssitilannetta perusteena taksipalveluiden laadun heikkenemiselle.
– Jos Espoon palveluntarpeessa on ollut yllätyksiä, se ei käy perusteena Helsingin palveluiden heikolle laadulle. Taksikuljetukset esimerkiksi erityislapsille ovat kaupungin kannalta kriittisiä tukipalveluita.
Keränen ei vielä osaa sanoa, millaisiin toimenpiteisiin Helsingin kaupunki ryhtyy ongelmien ratkaisemiseksi.
– Olemme myös saaneet reklamaatioita taksikuljetuksista. Ymmärrän täysin vanhempien huolen ja myös Helsingin kaupunki aikoo selvittää, miten tilannetta voidaan parantaa.