Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet viime ja tänä vuonna yhteydenottoja robottipuheluista, joita on kuvailtu aggressiivisiksi, asiattomiksi ja häiritseviksi, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Puheluissa on kaupattu Elmo-nimistä aikakauslehteä. Osa kuluttajista kertoo myös vastaanottaneensa useampia samansisältöisiä puheluja.
Automatisoidut myyntipuhelut edellyttävät perinteisestä puhelinmyynnistä poiketen vastaanottajan suostumusta. Monet kuluttajat kertovat, etteivät he ole antaneet robottipuheluille suostumustaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttaja-asiamies on selvittänyt asiaa lehteä myyvän LehtiMoguli Oy:n kanssa ja vaatinut sitä lopettamaan kuluttajansuojalain vastaisen menettelyn. Virasto on ilmoittanut odottavansa lehtiyhtiöltä asiassa sitoumusta tammikuussa.
"Viimeiset robottipuhelut kesällä"
Elmo-lehden päätoimittaja ja LehtiMoguli Oy:n hallituksen jäsen Jukka Rönkä kertoo, että viimeiset robottipuhelut on soitettu heiltä kesäkuun lopussa.
– Olemme perustaneet lehdenmyyntiyrityksen, jossa toimintaa on jatkettu perinteiseen tapaan, Rönkä sanoo STT:lle.
Perinteisellä tavalla hän viittaa ihmisten soittamiin puheluihin.
Hän sanoo yhtiön hallituksen jäsenten saaneen kuluttaja-asiamieheltä sitoumuksen, jonka he ovat allekirjoittaneet, vaikka Rönkä toteaa vielä robottipuheluiden loppuneen jo aiemmin.
Ensimmäisiä ilmoituksia häiritsevistä puheluista alkoi tulla Kilpailu- ja kuluttajavirastolle loppukesästä 2018 alkaen.
– Asian selvitysprosessi lähti liikkeelle samana syksynä. Viimeisimmän tiedon puheluiden lopettamisesta lähetimme virastoon elokuussa 2019, Rönkä toteaa osaltaan.
Liika sinnikkyyskin pannassa
Jos kuluttaja ei ole antanut suostumustaan robottipuheluille, joissa äänessä on ihmisen sijasta kone, soittava yritys rikkoo sähköisen viestinnän palveluista annetun lain suoramarkkinointia koskevia säännöksiä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan LehtiMoguli ei ollut kerännyt kuluttajilta sellaista suostumusta, joka mahdollistaisi automatisoidut puhelut.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa muun muassa käyttää myöskään aggressiivista menettelyä, kuten sinnikkäitä ja epätoivottuja myyntiyhteydenottoja puhelimitse.
– Robottipuhelut ovat uusi markkinointitapa, joka tietysti hämmentää kuluttajia, varsinkin kun puheluita toteutetaan lainvastaisella tavalla. Tällaisiin tapauksiin on tärkeä puuttua, ettei vääränlainen käytäntö leviä laajemmalle. On myös hyvä, että kuluttajat ovat aktiivisia ja ilmoittavat ongelmista, kommentoi kuluttaja-asiamies Katri Väänänen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.
Juttu päivitetty kauttaaltaan 15.20